StatpedMagasinet 2–2014

– Diskriminering skjer ofte ubevisst

– Vi opplever at mange retter seg etter våre uttalelser. Ofte er det enkelt å endre et nettsted til å bli brukbart og tilgjengelig for alle. Diskriminering skjer ofte ubevisst, sier Trine Rom Giving, nettredaktør hos Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Trine Rom Giving forteller at de får mange spørsmål om temaet. – Problemer med å logge inn i nettbank eller å bruke musikktjenester som Wimp og Spotify med hjelpemidler som leselist, er eksempler på klagesaker vi mottar. Hvis en person klager til oss på en nettside som ikke er tilgjengelig, vil vi undersøke saken og komme med en uttalelse om diskriminering har skjedd eller ikke, sier hun.

Universell utforming er kommet for å bli

Rom Giving mener bevisstheten om universell utforming er økende. – Noen tror nok at hjemmesider blir kjedelige ved å følge prinsipper om universell utforming, men det er feil. Flere og flere aktører har heldigvis fått kunnskap om dette, og noen selskaper spesialiserer seg på å tilby hjelp til å lage gode løsninger. Det er viktig at Difi følger med og driver strengt tilsyn. Samtidig er det viktig at folk klager til oss om de ser at noe ikke er som det skal, forteller Giving.

Og en ting er sikkert: Universell utforming er kommet for å bli. – Tilgang til nett er en forutsetning for å delta i samfunnet. Folk handler på nett, og flere og flere virksomheter leverer informasjon og tjenester som forutsetter nettløsninger. Alt fra Skatteetaten og banktjenester til jobbsøknader blir stadig mer nettbasert. Målet med universell utforming er å lage nettløsninger som fungerer godt for flest mulig. Gode kontraster og skriftstørrelse, riktig bruk av overskrifter og logisk oppbygging av hele siden vil komme alle brukere til gode, avslutter Trine Rom Giving.

Tekst: Lene Fjellstad

 

Side 32 av 40