StatpedMagasinet 1–2018

Digitale ressurser som alle kan bruke

Visste du at Statped har det nasjonale ansvaret for å lage læringsressurser for hørselshemmede?

Tegnspråk er et språk som utføres med bevegelser av hender, øyne, ansikt, øyenbryn, munn, hode og kropp. Med filmteknologi har en gode muligheter til å se, produsere, publisere og ikke minst bevare tegnspråklige tekster.

– Alle digitale læringsressurser vi lager i dag, er tospråklige med norsk tegnspråk og norsk tale, slik at hele klassen har nytte og glede av det. Uavhengig av hørselsstatus er det mange barn som kan ha nytte av tegn som støtte i språkopplæringen sin. Ved at hele eller deler av klassen tar i bruk tegnspråkressurser vil det også kunne bidra til mindre stigmatisering av tegnspråklige elever. Alle kan på ulike måter ha nytte av de samme ressursene, sier Olle Eriksen, avdelingsleder i Statped.

– Vi er hele tiden oppdatert på – og tar i bruk – ny teknologi vi anser som nyttig innenfor hørselsog tegnspråkfeltet, sier Olle Eriksen, avdelingsleder i Statped.

Rett til tegnspråkmateriell

– Barn som har tegnspråk som en del av opplæringen sin skal ha tilgang på tegnspråklige læringsressurser selv om de kan lese, forklarer Eriksen. – Både for å oppfylle retten til opplæring i og på tegnspråk og for å gi barn og unge tilgang til læringsressurser og litteratur på førstespråket sitt.

Læringsressursene lages i tråd med Kunnskapsløftet samt forespørsler Statped får fra praksisfeltet. Det kan være ressurser som Statped utvikler selv fra idé til ferdig produkt eller eksisterende læringsressurser og skjønnlitteratur som tilrettelegges og oversettes til tegnspråk.

Læremiddelteamet i Statped består av pedagoger, språkvitere og multimedieutviklere som jobber tverrfaglig om innhold, form og formidling. Det digitale formatet gir mulighet til å kombinere tegnspråktekst i form av film med illustrasjoner, animasjoner og lyd. Til flere av ressursene er det laget oppgaver som elevene kan jobbe med.

– Læringsressursene skal være lett tilgjengelig og de er gratis å bruke, sier Eriksen. Han oppfordrer leserne til å se nærmere på hva som finnes på statped.no/erher.

Ny AR-teknologi skaper nye muligheter

– Vi er hele tiden oppdatert på – og tar i bruk – ny teknologi vi anser som nyttig innenfor hørsels- og tegnspråkfeltet. Det siste vi har tatt i bruk, er AR, eller augmented reality (utvidet virkelighet), en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, sier Eriksen. Han viser til spillet Tegnmyggen og knottene, der det finnes tegnillustrasjoner som vekkes til live i en video ved å holde en mobil eller nettbrett foran dem. Akkurat nå jobbes det med oversettelse av tegneserien Ulven er løs (Valhall-serien), hvor AR-teknologi gjør at snakkeboblene blir levende presentert på tegnspråk og med norsk tale. Dette prosjektet er godt i gang, så det er bare å glede seg til jul. Da skal denne ressursen lanseres, sier Eriksen.

Tekst: Line Beate Tveit / Foto: Morten Brun

Side 18 av 31