Kroppsøving
Planlegging
God planlegging av kroppsøvingstimene gir oversikt over behov for ressurser, ekstra bemanning og tilrettelegging av undervisningen. Dette kan gjerne nedfelles i en årsplan. Det bør tilstrebes at eleven får en ekstra pedagogressurs, og at det settes av tid til felles planlegging og fordeling av ansvar. Planlegging gir også et godt grunnlag for å evaluere og justere tilretteleggingstiltak. I tillegg gir det eleven oversikt og forutsigbarhet om hva som skal skje i neste time og på lengre sikt. Dette er viktige elementer for å skape trygghet og mestring for eleven.
I valg av aktiviteter bør man tenke gjennom følgende spørsmål:
- Hvilke kompetansemål kan være utfordrende for eleven å oppnå?
- Hvordan utforme et oppnåelig læringsmål som gjør at eleven når kompetansemålet?
- Hvilke aktiviteter har eleven forutsetninger for å mestre?
- Hvilken tilrettelegging må til for at eleven kan delta i aktiviteten?
- Bør det legges opp til parallelle aktiviteter?
- Har eleven behov for å styrke grunnleggende motoriske ferdigheter?
- Har eleven behov for å lære øvelser eller aktiviteter på forhånd?
Ved å ha lært bevegelsene på forhånd, kan eleven ha fokus på deltakelse i den faktiske aktiveten framfor å øve på de ulike bevegelsene.
Læreren bør også tenke gjennom hvordan det kan tilrettelegges for at eleven får mer tid til repetisjon av nye og sammensatte bevegelser. Dette er nødvendig for å automatisere bevegelsene.
Dersom en aktivitet ikke kan tilrettelegges for eleven, bør det lages parallelle aktiviteter. De alternative aktivitetene bør være inkluderende og i samsvar med kompetansemålene.
Trygg forflytning
- Husk å rydde inn utstyr som ikke er i bruk.
- Unngå å sette utstyr langs veggene for å forhindre at eleven snubler eller kolliderer i disse.
Side 5 av 28