Hvordan tilrettelegge ved synsnedsettelser
Opplæring i synskompenserende ferdigheter
Elever som har en synsnedsettelse, vil ha bruk for å lære å
- lese og skrive ved bruk av forstørring, lyd og/eller punktskrift
- bruke tekniske hjelpemidler på andre måter enn seende
- ta seg fram på en selvstendig måte ved bruk av mobilitetsteknikker
Disse ferdighetene blir omtalt som synskompenserende ferdigheter.
Opplæringen starter ofte i barnehagen. I barnehageloven faller opplæringen i disse ferdighetene inn under § 31 (lovdata.no), rett til spesialpedagogisk hjelp.
I skolen faller dette inn under opplæringslovens
- § 3-5 Opplæring i punktskrift i grunnskolen (udir.no)
- § 6-4 Opplæring i punktskrift i den vidaregåande opplæringa (udir.no)
- § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel (udir.no)
Opplæring i synskompenserende ferdigheter legger grunnlaget for at eleven skal kunne få et godt utbytte av opplæringen.
Side 3 av 22