Hvordan tilrettelegge ved synsnedsettelser
Selvstendig mestring av skolehverdagen
Å være selvstendig i egen hverdag bidrar til mestringsfølelse og et positivt selvbilde, samt økt begrepsforståelse. Ved å delta sammen med andre, og etter hvert få medansvar for varierte gjøremål, mestres stadig nye ferdigheter. Dette bidrar også til økt deltakelse i sosiale fellesskap.
Eleven kan ha behov for hjelp og opplæring knyttet til selvstendig mestring av skolehverdagen, for eksempel
- selvstendighet i garderobesituasjoner med av- og påkledning
- måltider
- oversikt og ansvar for egne skolesaker
En systematisk opplæring i slike ferdigheter krever
- konkrete læringsmål
- taktile instruksjoner som håndledning og baning av bevegelser
- gjentatte erfaringer
- god tid til nødvendige repetisjoner
Skolen bør i samråd med elev og foresatte kartlegge hvilke ferdigheter som skal prioriteres til enhver tid.
Elever som er blinde eller sterkt svaksynte, har for øvrig rett til nødvendig opplæring i mobilitet slik at de kan komme seg til og fra skolen og ta seg frem på skolen og i hjemmemiljøet. Dette følger av opplæringslovens § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel (udir.no).
Side 4 av 22