Mobilitet
Mobilitet betyr bevegelse. Når vi bruker ordet i forbindelse med personer som har nedsatt syn, mener vi evnen til å orientere seg og ta seg frem fra et sted til et annet.
Målet er at forflytningen skal skje på en mest mulig selvstendig, effektiv og sikker måte i både kjente og ukjente omgivelser, med eller uten bruk av hjelpemidler.
Mobilitetsopplæring innebærer blant annet opplæring i bruk av ledsager, orientering og selvstendig forflytning, mobilitetsruter og bruk av ulike hjelpemidler.
Opplæringslovens § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel (udir.no) gir elever som er blinde eller sterkt svaksynte, rett til nødvendig opplæring i mobilitet slik at de kan komme seg til og fra skolen og ta seg frem på skolen og i hjemmemiljøet. Opplæringen kommer i tillegg til den ordinære timerammen for opplæring i punktskrift som følger av opplæringsforskriften.
- I grunnskoleopplæring har elever som er blinde eller sterkt svaksynte, rett til opptil 1 525 timar ekstra opplæring i punktskrift, bruk av tekniske hjelpemidler eller mobilitet i tillegg til den ordinære timerammen i fag- og timefordelingen, jf. opplæringsforskriftens § 1-4 Opplæring i punktskrift m.m. (udir.no).
- I videregående opplæring har elever som er blinde eller sterkt svaksynte, rett til opptil 456 timar ekstra opplæring i punktskrift, bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler eller mobilitet i tillegg til den ordinære timerammen i fag- og timefordelingen, jf. opplæringsforskriftens § 5-5 Opplæring i punktskrift m.m. (udir.no).
Retten til opplæring i punktskrift er
- for grunnskoleopplæring regulert i opplæringslovens § 3-5 (udir.no)
- for videregående opplæring regulert i opplæringslovens § 6-4 (udir.no)
I tilknytning til lovparagrafene er det utarbeidet støttemateriell med råd og forslag til opplæringsmål, se Opplæring i punktskrift, tekniske hjelpemidler og mobilitet (udir.no).