Mobilitet
Trapper
For eleven vil det være tryggere hvis ledsageren sier om trappen går opp eller ned. Det samme gjelder for nivåforskjeller, som fortauskanter, kantstein, hull i veien eller andre store forandringer i underlaget.
Trapp ned
- Ledsageren går vinkelrett mot trappen og stopper opp på kanten av avsatsen.
- Hvis eleven har behov for å holde i gelenderet, legger ledsageren hånden på gelenderet, og eleven følger ledsagerens arm og finner gelendret. Det kan være nødvendig å bytte side.
- Eleven stopper på kanten av avsatsen.
- Ledsageren går først. Eleven følger ett trinn bak.
- Ledsageren bør ta et lengre skritt inn på gulvet i enden av trappen. Det gjør at eleven får bedre plass og kan avslutte trappen på en trygg måte.
Trapp opp
- Ledsageren går vinkelrett mot trappen og stopper opp ved det første trinnet.
- Hvis eleven har behov for å holde i gelenderet, legger ledsageren hånden på gelenderet, og eleven følger ledsagerens arm og finner gelendret. Det kan være nødvendig å bytte side.
- Eleven stopper ved siden av ledsageren med føttene inntil første trinn.
- Ledsageren går først. Eleven følger ett trinn bak.
- Ledsageren bør ta et lengre skritt inn på avsatsen øverst i trappen. Det gjør at eleven får bedre plass og kan avslutte trappen på en trygg måte.
Rulletrapp
- Ledsageren informerer om rulletrappen går opp eller ned.
- Ledsageren viser hvor gelenderet er, og eleven kan slippe ledsageren.
- Ledsageren går først. Eleven følger ett trinn bak.
- For å vite når trappen slutter, kan eleven stå med en fot på hvert trinn. Slutten av trappen er nådd når gelenderet og trinnene flater ut.
- Nytt ledsagergrep etableres så snart eleven har gått ut av rulletrappen.
Side 8 av 55