Mobilitet
Ruteopplæring
Det første fokuset i ruteopplæringen er å gjøre eleven trygg på omgivelsene i ruten. Man kan derfor begynne med å ledsage eleven gjennom ruten. Ledsagingen trappes ned i takt med at elevens trygghet øker. Samtidig skal man bestandig gripe inn dersom det er stor risiko for skade.
Noen tips til ruteopplæringen
- Vær tålmodig og gi eleven tid til å prøve selv.
- Vurder når du skal gripe inn for å hjelpe og hvilken type hjelp du skal bidra med. Ikke gi mer hjelp enn det eleven trenger.
- Når eleven går feil, reflekter sammen over mulige årsaker.
- Det er læring i å gå feil eller å gå på objekter.
Vær oppmerksom på at eleven kan begynne å hoppe over kjennemerker. Dette kan være et tegn på fremgang fordi elever kjenner seg igjen og tar snarveier.
I ruteopplæringen er det viktig å gi ros og sette ord på elevens framgang. Eleven kan ikke få med seg at du er fornøyd med innsatsen ut fra kroppsspråk og non-verbale uttrykk. For å unngå å forstyrre eleven, bør tilbakemeldinger og ros gis etter gjennomføringen, eller i en pause for eksempel ved et kjennemerke. Eleven kan ha utbytte av å få tilbakemelding på framgang knyttet til
- økt tempo
- bedre teknikk
- løsrivelse fra ledelinjer
- foregripelser av kjennemerker
- å hoppe over kjennemerker
- å ta hensiktsmessige snarveier
Side 35 av 55