Til hovedinnhold

Sjekkliste for å oppdage synsvansker

De fleste former for nedsatt syn blant barn i Norge er medfødte, men synsvansker blir ikke alltid oppdaget ved rutineundersøkelser.

For å finne ut om barnet har synsvansker, kan du begynne med å observere det i dagligdagse situasjoner.

Følg med på både fin- og grovmotoriske aktiviteter, strukturerte og frie situasjoner og aktiviteter der synet brukes på ulike avstander. Større barn kan du observere både hjemme, på skolen og i fritiden.

Les mer om hvilke barn som bør undersøkes av øyelege.

Følgende kjennetegn bør føre til en grundigere medisinsk synsundersøkelse.

0–3 måneder

  • urolige øyne (nystagmus)
  • flakkende blikk/manglende blikkontakt
  • sterk skjeling
  • reagerer med ubehag på sterkt lys

4–6 måneder (ut over punktene over)

  • følger ikke bevegelser med blikket
  • mangler blikkontakt
  • bruker øynene lite
  • løfter ikke hodet i mageleie
  • vedvarende skjeling
  • liten interesse for omgivelsene
  • griper ikke etter gjenstander
  • blir passiv og stille når noen kommer, lytter

7–12 måneder (ut over punktene over)

  • vansker med å kjenne igjen personer
  • passiv og lite utforskende
  • griper ofte feil
  • krabber ikke eller har forsinket motorisk utvikling
  • passiv i sterkt lys og sol, eller i skumring og mørke

1–2 år (ut over punktene over)

  • bruker ofte munnen og hendene for å undersøke
  • liten interesse for å utforske og leke med gjenstander
  • manglende objektkonstans, altså kjenne igjen objekter i ulike situasjoner og fra ulike posisjoner
  • liten interesse for bilder og enkle billedbøker
  • skjev hodestilling
  • liten interesse for å gå alene

3–4 år (ut over punktene over)

  • mye vondt i hodet, mye sliten
  • ukonsentrert, liten utholdenhet i synskrevende oppgaver
  • lite interessert i aktiviteter som stiller krav til synet
  • usikker og utrygg i skumring og mørke
  • skiller ikke farger eller former
  • usikker når det løper, hopper, klatrer
  • velger bort aktiviteter som å tegne, perle, pusle
  • vansker med lek og sosialt samspill med andre barn
  • sitter unormalt nært tv
  • kniper igjen ett øye
  • myser

5–6 år (ut over punktene over)

  • sitter unormalt nært inntil ting som skal studeres (bilder, leker, nettbrett osv)
  • skjev hodestilling
  • vansker med å tegne og kopiere bilder og gjenstander
  • vansker med å klippe
  • dårlig balanse på ett bein
  • vansker med å hinke
  • vansker med å ta imot ball og å kaste retningsbestemt
  • beveger seg usikkert i ukjente omgivelser
  • snubler, velter, går på ting
  • velger bort aktiviteter som stiller krav til motoriske ferdigheter
  • vansker med visuell imitasjon
  • mye gjetting eller liten interesse for det som foregår på avstand
  • passiv eller deltar lite i lek og sosialt samspill med andre barn

Skolealder (ut over punktene over)

  • vansker i kroppsøving med å oppfatte hvordan øvelsen blir demonstrert, vansker med å ta imot ballen og se hvem som er på lag
  • ser ikke det som står på tavla
  • vansker med å se tekst i bøker
  • sliter med å se eller forstå egen håndskrift
  • problemer med å orientere seg og finne fram

Hjernesynshemning

Se også hjernesynshemning (CVI).