For å finne ut om barnet har synsvansker, kan du begynne med å observere det i dagligdagse situasjoner.
Følg med på både fin- og grovmotoriske aktiviteter, strukturerte og frie situasjoner og aktiviteter der synet brukes på ulike avstander. Større barn kan du observere både hjemme, på skolen og i fritiden.
Les mer om hvilke barn som bør undersøkes av øyelege.
Følgende kjennetegn bør føre til en grundigere medisinsk synsundersøkelse.
0–3 måneder
- urolige øyne (nystagmus)
- flakkende blikk/manglende blikkontakt
- sterk skjeling
- reagerer med ubehag på sterkt lys
4–6 måneder (ut over punktene over)
- følger ikke bevegelser med blikket
- mangler blikkontakt
- bruker øynene lite
- løfter ikke hodet i mageleie
- vedvarende skjeling
- liten interesse for omgivelsene
- griper ikke etter gjenstander
- blir passiv og stille når noen kommer, lytter
7–12 måneder (ut over punktene over)
- vansker med å kjenne igjen personer
- passiv og lite utforskende
- griper ofte feil
- krabber ikke eller har forsinket motorisk utvikling
- passiv i sterkt lys og sol, eller i skumring og mørke
1–2 år (ut over punktene over)
- bruker ofte munnen og hendene for å undersøke
- liten interesse for å utforske og leke med gjenstander
- manglende objektkonstans, altså kjenne igjen objekter i ulike situasjoner og fra ulike posisjoner
- liten interesse for bilder og enkle billedbøker
- skjev hodestilling
- liten interesse for å gå alene
3–4 år (ut over punktene over)
- mye vondt i hodet, mye sliten
- ukonsentrert, liten utholdenhet i synskrevende oppgaver
- lite interessert i aktiviteter som stiller krav til synet
- usikker og utrygg i skumring og mørke
- skiller ikke farger eller former
- usikker når det løper, hopper, klatrer
- velger bort aktiviteter som å tegne, perle, pusle
- vansker med lek og sosialt samspill med andre barn
- sitter unormalt nært tv
- kniper igjen ett øye
- myser
5–6 år (ut over punktene over)
- sitter unormalt nært inntil ting som skal studeres (bilder, leker, nettbrett osv)
- skjev hodestilling
- vansker med å tegne og kopiere bilder og gjenstander
- vansker med å klippe
- dårlig balanse på ett bein
- vansker med å hinke
- vansker med å ta imot ball og å kaste retningsbestemt
- beveger seg usikkert i ukjente omgivelser
- snubler, velter, går på ting
- velger bort aktiviteter som stiller krav til motoriske ferdigheter
- vansker med visuell imitasjon
- mye gjetting eller liten interesse for det som foregår på avstand
- passiv eller deltar lite i lek og sosialt samspill med andre barn
Skolealder (ut over punktene over)
- vansker i kroppsøving med å oppfatte hvordan øvelsen blir demonstrert, vansker med å ta imot ballen og se hvem som er på lag
- ser ikke det som står på tavla
- vansker med å se tekst i bøker
- sliter med å se eller forstå egen håndskrift
- problemer med å orientere seg og finne fram