Punktskrift
Det første ordet
Ordet skrives på et ordkort med
- ledelinjer før og etter ordet
- mellomrom på hver side av ordet
- avkuttet høyre hjørne (sikre riktig leseretning)
Dette er for å introdusere at et ord har et mellomrom både før og etter seg, og for å lære eleven lesebevegelsene.
Når eleven skal bli kjent med ordet, er det viktig å bruke riktig leseteknikk.
Start med å la eleven bli kjent med ordet og utforske strukturen. Snakk om hvordan ordet oppleves taktilt, slik at eleven lærer å sette ord på det som kjennes under fingrene. Man kan for eksempel snakke om
- lengden på ordet
- om det er mange eller få punkter i ordet
- om punktene står langt fra hverandre eller tett sammen
- hvor det er åpne rom
- hvor på fingertuppen eleven kjenner punktene
Eleven skal lære hvordan ordet føles som en helhet. Hensikten er å utforske ordet, ikke hver enkelt bokstav. På dette punktet i opplæringen trenger derfor ikke eleven å vite hvilke bokstaver ordet består av. Fokuset ligger på gjenkjenning av de taktile strukturene i ordet.
Dersom eleven kan noen bokstaver allerede, bør læreren gir ros for gjenkjenningen. Da kan man også snakket om hvor på fingertuppene eleven kjenner punktene i bokstaven, eller om hvor mange bokstaver det er i ordet.
Side 28 av 33