Punktskrift
Opplæring i å tolke taktile illustrasjoner
Opplæringen bør sørge for at eleven lærer hensiktsmessige strategier:
- bruke begge hender
- orientere seg på hele flaten for å få oversikt
- bruke en hånd som referanse og den andre for å innhente informasjon
- veksle mellom å kjenne på små detaljer med fingertuppene og å skanne en større del med håndflatene
- lære å gjenkjenne form ved å følge kanter, omriss eller linjer
- lære å sette sammen informasjon til en helhet
For å sikre at eleven får forståelse for helheten, kan det også være nyttig å gi eleven erfaringer med å lage egne taktile illustrasjoner. Da får eleven mulighet til å bli kjent med de enkelte delene som illustrasjonen består av - før de settes sammen til en helhet.
Før eleven begynner å undersøke illustrasjonen, anbefales det å
- forberede eleven på hva illustrasjonen forestiller
- spørre om eleven har tidligere erfaringer med det som er avbildet
- knytte illustrasjonen til begreper om innhold, form og liknende som allerede er kjent for eleven
- sette illustrasjonen inn i aktuell kontekst
- synstolke fra helhet til detalj
- vær presis og konkret i beskrivelsene
Prøv selv
Det kan være god øvelse at læreren selv tolker den aktuelle taktile illustrasjonen med blindfold på. Dette kan gi innsikt i hvordan det er å oppfatte den taktile informasjonen. Det kan også gi større forståelse for hvilken støtte eleven kan ha behov for i tolkningen av illustrasjonen.
Når eleven er forberedt på hva som skal tolkes og har dannet seg et mentalt bilde av det som skal utforskes, bør følgende fremgangsmåte brukes:
- La eleven orientere seg på hele flaten med begge hender for å utforske alle elementene i illustrasjonen og få oversikt over helheten.
- Gi eleven arbeidsro.
- Gi eleven nok tid til å utforske illustrasjonen.
- Gi råd om hvor eleven skal bruke hendene, hva eleven skal kjenne etter og rette fokus mot.
- Gi eleven oppmerksom på det som til enhver tid er under fingrene.
- Bekreft det eleven kjenner på: «Ja, det er foten», «Der er sekken».
- Hjelp eleven med å sette sammen delene til en meningsfull helhet ved å snakke om illustrasjonen.
- La eleven selv beskrive opplevelsen av illustrasjonen.
Bruk konkreter
For en elev som er født blind, kan det være vanskelig å forstå sammenhengen mellom en todimensjonal illustrasjon og et objekt eleven aldri har sett. Det kan derfor være nyttig å supplere illustrasjonen med konkreter som er tredimensjonale.
Her kan du se hvordan en erfaren punktskriftbruker leser taktile illustrasjoner:
Side 22 av 33