Selvstendighet og mestring i hverdagen
Av- og påkledning
Under av- og påkledning får barnet mange ulike erfaringer. Start tidlig med å øke kroppsbevissthet og ha små forventninger. Dette kan gjøres ved å benevne barnets kroppsdeler når de berøres og fortell hva du vil at barnet skal hjelpe til med. For eksempel “opp med rumpa” under et bleieskift eller «armen skal inn i ermet» mens du berører barnets arm. Når barnet blir kledd av eller på bevisstgjøres bevegelser og klærnes berøring mot huden. Etter litt øvelse kan barnet gjøre deler av påkledningen selv, som å ta av sokker, dra opp buksa når den sitter rundt knærne eller ta av seg genseren når den er rundt halsen. Husk at det er lettere å lære å kle av seg enn på.
Blir det for komplisert og for mange forklaringer, kan metodikken "hånd over hånd" brukes. Da får barnet kjenne på dine hender mens du utfører aktiviteten. Hjelp barnet med å plassere foten inni buksebeinet og dra buksen slik at foten kommer ut på andre siden av buksebeinet. La barnet få tid til å utforske og prøve ulike måter å ta på buksen. Vi kan også tulle og ta buksen oppå hodet.
I praksis kan det se slik ut når et barn skal lære seg å ta på bukse.
- Barnet sitter på gulvet med ryggen mot den voksnes mage.
- Dere utforsker buksa sammen og kjenner på hva som er foran, bak, vrangen, retten og sømmene. Merkelappen er ofte bak og glidelås er stort sett foran.
- Det er tre hull på buksa, to mindre til bena og ett stort som skal sitte rundt magen.
- Legg buksa riktig vei på gulvet med knappen opp, barnet sitter foran bukselinningen.
- Hjelp barnet med å tre i begge beina i buksen. Den voksne kan bruke sine hender sammen med barnet når barnet trer beinet gjennom hele buksen og drar buksebeinet oppover. Når føttene er igjennom, kan barnet reise seg opp og bruke hendene til å trekke resten av buksen opp. Hvis det trengs, hold sammen med barnet når buksen trekkes opp i livet.
- Etter hvert som barnet mestrer, kan den voksne gi mindre og mindre hjelp, til barnet klarer det helt selv.
Lek med påkledning
Ha gjerne utkledningsklær og kostymer tilgjengelig slik at de kan lekes med. Det kan gi erfaringer som kan overføres til andre situasjoner. Romslige plagg er lettere å ta på enn små og trange. Av- og påkledning av dukker, bamser, figurer og barbier gir også gode erfaringer. En dukke med tøykropp og stive armer og ben, er lettere å kle av og på enn plastdukker.
Tilrettelegging for å kunne mestre, et eksempel
Å lære å ta opp glidelåsen selv gir krafttrening, øvelse i koordinasjon og kunnskap om hvordan en glidelås virker.
Hvis barnet ikke klarer å ta opp glidelåsen nå, hva kan det skyldes? Er fingerkreftene for svake? Hvordan er koordinering av hender og evne til taktil diskriminering? Må vi i en periode ha ekstra oppmerksomhet på finmotoriske aktiviteter?
- Bør barnet sitte på en god stol og utforske glidelåsen? Husk at barnet må være motivert.
- Må vi bruke en kort, grov glidelås først?
- Er det lurt å forenkle med enkle knapper eller borrelås i begynnelsen når han skal lære å ta på jakke?
- Har barnet rettet oppmerksomheten mot aktiviteten eller er det andre ting som distraherer? Kan lyden av glidelåsen som trekkes opp og ned være spennende nok til å få barnets oppmerksomhet? Trenger flere barn å øve på glidelås kan aktiviteten gjøres gøy med å lage lyd sammen, kanskje det kan bli en minikonsert.
- Mange repetisjoner trengs for å automatisere aktiviteten.
Praksisfortelling - Leander
Leander har fått ny jakke på femårsdagen sin, som han er veldig fornøyd med. Å få på glidelåsen er utfordrende, og han vil gjerne klare det selv. Hva skal til for at Leander mestrer hele prosessen på egen hånd? Punktene nedenfor viser tiltakene barnehagen og foreldrene samarbeidet om. Veien til mestring tok tid, noen dager fikk han hjelp fordi han hadde det travelt med å komme ut, men i løpet av noen måneder fikk han det til.
Leander:
- fant jakka på plassen i barnehagen eller på knaggen hjemme og fikk hjelp til å ta den på
- ble kjent med jakken og prøvde å forstå hva som er riktig vei- opp/ned, fram/bak, krave og ermer
- øvde på å ta på jakken, og i begynnelsen fikk han hjelp av en voksen til å dra opp glidelåsen
- lærte å ta opp glidelåsen selv etter at en voksen hadde festet den
- utforsket glidelås og prinsipper i hvordan den åpnes og lukkes
- førte glidenøkkelen ned i bunnstopperen
- fant delen som skal ned i glidenøkkelen og bunnstopperen og puttet denne oppi
- skiftet grep slik at tommel og pekefinger på ikke dominant hånd holdt godt om bunnstopperen og glidenøkkelen
- trakk glidetrekkeren oppover, mens han fremdeles holdt nederst på glidelåsen og samtidig strakk låsen stramt slik at glidelåsen ikke bulket seg
Side 13 av 19
Påkledning
Mål og delmål (kort- og langsiktige)
- • Barnet vet hvordan buksa er og tas på
• Kjenner forskjell på foran og bak
• Har godt grep og balanse for å stå når buksen dras opp
• Kneppe knapper, glidelås
• Etter hvert kan barnet lære å finne frem til hvor klærne oppbevares, og bli oppmuntret til å finne buksen selv.
• Et langsiktig mål er at barnet vet hvor den skal legges når den skal på vask. At barnet kan hjelpe med å sortere nyvasket tøy. Snakk gjerne om hvor vi kjøper klær og hvilken type plagg som finnes