Selvstendighet og mestring i hverdagen
På badet
Seende kan selv se om de har mat rundt munnen i speilet eller se flekker på klærne. Denne informasjonen må personer med blindhet få fra seende. Det er viktig å få inn gode rutiner når tøy skal byttes og hender og ansikt skal vaskes. Det å være ren og velstelt kan være viktig for sosial aksept.
Vi vasker hender mange ganger om dagen. Ved å dele denne aktiviteten opp i små trinn blir det tydelig hva som kreves av forståelse og motorikk:
I starten vasker du barnets hender
- Berør barnets hender.
- Bruk en myk klut med lunkent vann.
- Benevn fingrene.
- Lek med fingrene, Slikkepott, Tommeltott, Langemann, Guldebrann og lille Petter spillemann. Rim og regler hjelper oss å huske og gjør det litt mer spennende.
- Sitt foran vasken med barnet på fanget. Før barnets hender til vannet, opp til såpa, la barnet ta på såpe og gni hendene for å fordele såpen. Er det andre ting i vasken, som en klut? Den kan vi bruke til å få vann over hånden.
- Tørk hendene, både oppå, under og mellom fingrene.
Forutsetninger for at barnet kan vaske hender selv
- Finner barnet veien til vasken?
- Vet barnet hvordan vannet tas av og på.
- Finner barnet såpa og klarer å ta såpe på hendene og skylle av. Hvis det er vanskelig, kan du holde utenpå barnets hender og vise hvordan det gjøres. Gjør bevegelsene så langsomt at barnet klarer å følge med på hva som skjer.
- Finner barnet håndkleet eller tørkepapiret og tørker hendene?
Bruk eventuelt systematiske søkestrategier. Hvordan dras papiret ut eller rives av? - Oppmuntre barnet til å henge håndkleet på plass eller kaste papiret i søppeldunken. Hvor er søppeldunken, på gulvet eller veggen? Kan barnet søke med føttene? Har søppeldunken egen åpningsmekanisme som pedal?
Side 14 av 19