Til hovedinnhold

Selvstendighet og mestring i hverdagen

På badet

Seende kan selv se om de har mat rundt munnen i speilet eller se flekker på klærne. Denne informasjonen må personer med blindhet få fra seende. Det er viktig å få inn gode rutiner når tøy skal byttes og hender og ansikt skal vaskes. Det å være ren og velstelt kan være viktig for sosial aksept.

Voksne hender som holder rundt barnehender mens de gnir seg inn med såpe.

Vi vasker hender mange ganger om dagen. Ved å dele denne aktiviteten opp i små trinn blir det tydelig hva som kreves av forståelse og motorikk:

I starten vasker du barnets hender

  • Berør barnets hender.
  • Bruk en myk klut med lunkent vann.
  • Benevn fingrene.
  • Lek med fingrene, Slikkepott, Tommeltott, Langemann, Guldebrann og lille Petter spillemann. Rim og regler hjelper oss å huske og gjør det litt mer spennende.
  • Sitt foran vasken med barnet på fanget. Før barnets hender til vannet, opp til såpa, la barnet ta på såpe og gni hendene for å fordele såpen. Er det andre ting i vasken, som en klut? Den kan vi bruke til å få vann over hånden.
  • Tørk hendene, både oppå, under og mellom fingrene.

Forutsetninger for at barnet kan vaske hender selv

  • Finner barnet veien til vasken?
  • Vet barnet hvordan vannet tas av og på.
  • Finner barnet såpa og klarer å ta såpe på hendene og skylle av. Hvis det er vanskelig, kan du holde utenpå barnets hender og vise hvordan det gjøres. Gjør bevegelsene så langsomt at barnet klarer å følge med på hva som skjer.
  • Finner barnet håndkleet eller tørkepapiret og tørker hendene?
    Bruk eventuelt systematiske søkestrategier. Hvordan dras papiret ut eller rives av?   
  • Oppmuntre barnet til å henge håndkleet på plass eller kaste papiret i søppeldunken. Hvor er søppeldunken, på gulvet eller veggen? Kan barnet søke med føttene? Har søppeldunken egen åpningsmekanisme som pedal?

Side 14 av 19