Til hovedinnhold

Selvstendighet og mestring i hverdagen

Bruke alle sanser

For å bli kjent med verden og fylle hjernen med inntrykk som gir mening, må sanser som hørsel, berøring, lukt, smak og eventuelt syn tas i bruk. Hørsel er den fjernsansen som er tilgjengelig for et barn med blindhet.  

Å bruke hørsel til informasjonsinnhenting og orientering er en stor ressurs for barnet med blindhet. Tolkning av direkte hørselsinntrykk som brummelyden på oppvaskmaskinen, lyden av koppen som blir satt på bordet, skoen som faller i gulvet og foten som tramper er gode informasjonskilder. Snakk gjerne om lyden som kommer når du fyller vann i en kopp og at lyden endres når koppen nærmer seg full. Bevissthet rundt lyd, hva og hvor lyden kommer fra, kan gi barnet informasjon om hvor de er og hvordan omgivelsene er utformet. For eksempel kan lyden av vann som koker i en gryte bety at vi er på kjøkkenet. Lyder blir ulike i stua og på badet hvis badet er flislagt og stua har mange tekstiler fordi akustikken endres.   

Hørselsinntrykk som barnet kanskje ikke er bevisst, kan også gi nyttig informasjon dersom barnet lærer å lytte etter dem. For eksempel hvordan lydbildet endres når barnet beveger seg rundt i omgivelsene. Mange barn med blindhet kan høre ekko fra ting som er i omgivelsene hvis barnet lager lyder. Dette kalles ekkolokalisering. Det er en stor fordel hvis den voksne er bevisst på endring av lydbilder når de beveger seg og ekko blir til.  De voksne kan spørre barnet om de hører veggen på huset, den åpne døra eller porten i gjerdet. På den måten kan de rette barnets oppmerksomhet mot lydbildet og tolke denne sammen med barnet.

Imitering av lyd starter tidlig ved turtaking. Når barnet lager en lyd, kan den voksne gjenta eller gjenskape lyden slik at barnet etter hvert forstår at det kan påvirke samspillet. Den voksne og barnet lager lyder etter tur og etter hvert utvides lydene til ord eller handlinger. 

Et barn med blindhet får konkrete opplevelser gjennom å bruke hendene sine. Dette stimulerer følesansen og muskel og leddsans. Barnet må motiveres fra tidlig alder til å bruke hendene og få erfaringer med å håndtere ulike leker og gjenstander. Får barnet en rangle i hånden vil det etter hvert erfare at når hånden beveger seg, kommer det lyd. 

Barn som holder en måleskje med ukokte erter. Den andre handa kjenner lett over ertene. I bakgrunnen ligger et muffinsbrett med seks rom.

Mange som er kategorisert med blindhet har noe syn. En synsrest kan være svært verdifullt selv om den er liten. Kontrast, forstørring og belysning er faktorer som kan bidra for å øke synligheten.

Side 5 av 19

Tips til sansestimulering

Her finner du nyttige aktiviterer. 

  • • Lag sansekasser med ris, ukokte erter eller sand. Gjem "skatter" i kassene som barna må finne. Bruk gjerne sil og koppestell i leken.

  • • Spill taktilt lotto, hvor barna skal finne to og to like overflater (kan lages eller kjøpes).

  • • Lek med isklumper som barna kan smelte i vann.

  • • Lag sanseposer med ulike tema. Be barnet om å finne noe i posen, finne to like i posen eller beskrive for de andre, som skal gjette hva det er. Ingen får se i posen og alle får prøve.

  • • Spill lydlotto, hvor barna skal finne to og to like lyder. Kan kjøpes eller lages selv med yoghurtbeger eller kinderegg-bokser.

  • • Lek lytteleker, som gjemsel med "gi et lite pip", eller gjett hva som lager lyden.

  • • Lek lukt- og smaksleker. Ingen får se og alle må gjette hva det er. Bruk mat som er søt, salt, bitter, sur. Forbered barnet før noe kommer i munnen. Lukt kan være vaniljesukker, kanel, kardemomme eller ulike krydder.

  • • Ta med barna på kjøkkenet når dere lages mat og gi smakebiter underveis. Snakk om luktene som kommer.