Dette er utfordringene for elever med synsvansker:
Visuelt lærestoff
Lærestoffet er visuelt. Da trengs alternativ metodikk, individuell veiledning eller gjennomgang i liten gruppe.
Knapp tid
En elev som er blind eller sterkt svaksynt, trenger lengre tid til å veksle mellom å lese oppgaveteksten i læreboken og gjøre notater, enn det seende elever trenger.
Tar tid å lese
Det tar tid å lese informasjon fra tabeller, få oversikt over diagrammer og tolke figurer. Noen ganger må en medelev eller lærer bistå med å forklare bilder og figurer.
Andre måter å notere
Elever som bruker punktskrift, må lære andre måter å notere på enn sine medelever. Læreren må mestre dette for å gi en god undervisning.
Holdninger og forventninger
Synstap er i seg selv ikke årsak til en matematikkvanske. Flere matematikere har vært helt blinde eller sterkt svaksynte. Synstap kan derimot gi utfordringer med å tilegne seg stoffet. Skolen må tilrettelegge en matematikkundervisning som tar hensyn til synsvansken.
Vansker i matematikk
Elever med synsvansker som også har vansker i matematikk, trenger en metodikk som tar hensyn til begge vanskene.
Sammensatte lærevansker og matematikk