Ekkolokalisering

Blinde og sterkt svaksynte kan bruke reflektert lyd (ekko) for å orientere seg i omgivelsene.

Ekkolokalisering går ut på å tolke de fysiske omgivelsene ved hjelp av lyd som reflekteres. De fleste objekter gir et hørbart ekko. Ekkoet kan gi informasjon om vegger, døråpninger, trær og stolper, parkerte biler og mye mer. Lyden som fremkaller ekko eller gjenklang, kan for eksempel være lyden fra egne skritt eller fra den hvite stokken. Noen skaper ekko ved å lage en klikkelyd med tungen.

Direkte lydkilder

Synshemmede bruker også direkte lydkilder for å orientere seg, som lyden fra en trafikkert vei eller fra et ventilasjonsanlegg. Lydene er holdepunkter for å finne fram. Les om mobilitetsruter.

Objekter gir ulik lyd

Reflektert lyd kan gi informasjon om ting på nært hold og på avstand.

Lyden reflekteres forskjellig etter hva slags objekter den treffer. Noen materialer absorberer lyden og sender lite fra seg. Andre materialer sender mye lyd tilbake. En murvegg gir for eksempel et ekko som er lettere å oppfatte enn ekkoet fra en hekk.

Den reflekterte lyden kan gi informasjon om avstand og retning til objektet og objektets størrelse og overflate.

Noen faktorer som påvirker ekkolokaliseringen:

  • Støy i omgivelsene.
  • Kvaliteten på lyden den synshemmede sender ut.
  • Egenskaper ved objektet som skal lokaliseres (hvor mye lyd som absorberes/reflekteres).
  • Den synshemmedes forutsetninger.

Hva kan vi høre

Her er noen eksempler på hva du kan høre med ekkolokalisering:

  • En stolpe med diameter 2,5 cm på en avstand av cirka 70 cm.
  • En 10 cm høy fortauskant på en avstand av cirka 1–3,5 meter. Kanten er vanskeligere å oppfatte jo nærmere du står. Nivåforskjeller nedover er umulig å høre.
  • En parkert bil på en avstand av cirka 3–5 meter.
  • En varebil (van) på en avstand av cirka 5–7 meter.
  • Et tre på en avstand av cirka 5–7 meter.
  • En buss på en avstand av cirka 6–9 meter.

Akustikken i et rom kan gi mye informasjon om materialbruk, rommets størrelse og form og om din egen posisjon i rommet. Hvis du står i et rom og klapper i hendene eller produserer annen type lyd, kan du blant annet trene deg opp til å vurdere

  • om rommet er stort eller lite
  • om det er høyt eller lavt under taket
  • om du står i nærheten av en vegg
  • om det er tekstiler som tepper og/eller gardiner i rommet
  • hva slags materiale veggene er laget av: fliser, murstein, tre glass eller lignende

Små barn og ekkolokalisering

Småbarn som ikke ser, er ofte ekstra oppmerksomme på lyder. De kan ha stor interesse av å utforske lydene i omgivelsene og bruker ulike strategier for å orientere seg ved hjelp av lyd. De kan for eksempel klappe når de kommer inn i et nytt rom, lage klikkelyder, klappe på gulvet eller trampe litt ekstra når de går.

Å leke med lyder som barnet er særlig opptatt av, er ofte en god måte å samhandle med barnet på. Det finnes mange spennende aktiviteter som kan motivere barnet til å bruke ekkolokalisering i hverdagen:

  • Synge og lage lyder i bøtter, bakeboller, bokser og lignende. Bruk forskjellige størrelser og forskjellige materialer.
  • La ting falle på ulike flater for å høre forskjell på lyden det lager.
  • Leke med ball i bærepose eller stekepose. Det er om å gjøre å finne posen før den slutter å lage lyd.
  • Lage ulike lyder med munnen, for eksempel klikkelyder eller «sssh-lyder».
  • «Hvor er du og hva er du»? Forskjellige gjenstander lager forskjellige typer ekko - kan du høre forskjell?
  • Finne ballonger ved å lage lyder mot dem, for eksempel ved å snakke eller lage klikkelyder.
  • Finne hjørner i rommet: Snakk, klikk, klapp med ansiktet vendt inn mot hjørnet. Snakk, klikk, klapp med ansiktet vendt ut i rommet.
  • Leke gjemsel: Gjem dere bak en stor gjenstand og prøv å finne ut så mye som mulig om gjenstanden.
  • Klikke hver gang dere kommer til et nytt rom.
  • Ute kan dere finne trær, husvegger, lekeapparater ved å lage lyder.

Tips til videre lesing

  • Like a Bat, Blind Man Uses Sound to 'See' (abcnews.go.com)
  • Ser med ørene (nrk.no)
  • Johnsen,T. (2012). Beginner's Guide to Echolocation for the Blind and Visually Impaired: Learning to See With Your Ears.
  • Elmerskog, B. (2008). Pedagogiske og psykologiske perspektiver: Lyd og lytting.