Tekniske hjelpemidler
Touch-metoden
Å skrive ved hjelp av touch-metoden er nyttig for alle og gjør det lettere å skrive raskere og riktigere. Metoden innebærer at hver tast på tastaturet trykkes ned med bestemte fingre. Dette gjør det mulig å skrive uten å se på tastaturet.
For elever med synsnedsettelser er det å beherske touch-metoden viktig for å kunne skrive effektivt. Elever med nedsatt syn som bruker synet for å finne riktig tast, blir fort slitne og kan få dårlig sittestilling. Å skrive med touch-metoden kan bidra til å redusere antall blikkskifter mellom skjerm og tastatur, og gjøre skrivejobben mindre slitsom.
Ved touch-metoden brukes fingrene på følgende måte:
- Fingrene på venstre hånd på ledetastene F, D, S, A.
- Fingrene på høyre hånd plasseres på ledetastene J, K, L, Ø.
- Tomlene hviler på mellomromstasten.
- De åtte fingrene på ledetastene brukes om utgangspunktpunkt for å finne de andre tastene: Fingrene strekkes til tastene som ligger over og under ledetastene, og finner tilbake til ledetastene. F- og J-tastene har taktile merker som gjør det enkelt å finne tilbake til dem.
I tillegg til å lære bokstavenes plassering, bør eleven tidlig lære å skrive tall, punktum og komma. Tallene skrives ved hjelp av tallrekken over bokstavene, fortsatt med utgangspunkt i ledetastene.
Opplæring
Opplæring i touch-metoden bør starte tidlig og være systematisk slik at eleven lærer seg gode vaner fra begynnelsen av.
For eleven er det krevende å øve på touch-metoden. Det anbefales derfor korte og hyppige økter, for eksempel 10-15 minutter flere ganger i uken.
Opplæringen bør fortsette uten avbrudd til eleven har lært og automatisert alle tastene - også de som sjelden brukes. Automatisering krever mengdetrening.
Side 5 av 21