Til hovedinnhold

Hvordan kartlegge stamming og løpsk tale hos flerspråklige?

Faktorer å vurdere ved flerspråklighet

Nedenstående punkter vil man også få innblikk i ved bruk av f.eks. PaBiQ og ALDeQ, men kan være nyttige som en huskeliste.

  • Historie
    • alder ved eksponering på ulike språk
    • rekkefølge av språktilegnelsen
    • språkeksponering hjemme
    • undervisningsspråk (barnehage og skole)
  • Funksjon
    • hvor mye man bruker de forskjellige språkene
    • hvilke språk er brukt i de forskjellige miljøene man er i, eller personene man omgås, på nåværende tidspunkt
  • Språkferdigheter
    • Hva barnets språkferdigheter er, både objektivt og subjektivt
    • Ekspressivt, impressivt, lesing, og skriving (siste to kun for skolebarn)

Byrd, C.T. (2017). Bilingualism and Stuttering: Blurred Lines: Typical versus Clinical Speech Disfluency [11th Oxford Dysfluency Conference 2017].

Side 5 av 11