Hvordan kartlegge stamming og løpsk tale hos flerspråklige?
Faktorer å vurdere ved flerspråklighet
Nedenstående punkter vil man også få innblikk i ved bruk av f.eks. PaBiQ og ALDeQ, men kan være nyttige som en huskeliste.
- Historie
- alder ved eksponering på ulike språk
- rekkefølge av språktilegnelsen
- språkeksponering hjemme
- undervisningsspråk (barnehage og skole)
- Funksjon
- hvor mye man bruker de forskjellige språkene
- hvilke språk er brukt i de forskjellige miljøene man er i, eller personene man omgås, på nåværende tidspunkt
- Språkferdigheter
- Hva barnets språkferdigheter er, både objektivt og subjektivt
- Ekspressivt, impressivt, lesing, og skriving (siste to kun for skolebarn)
Byrd, C.T. (2017). Bilingualism and Stuttering: Blurred Lines: Typical versus Clinical Speech Disfluency [11th Oxford Dysfluency Conference 2017].
Side 5 av 11