Til hovedinnhold

Snakk om stamming med apper

I oppfølging av barn og unge som stammer, er det viktig med desensitivisering av stamming. Desensitivisering handler om å ufarliggjøre stamming slik at det er lettere for barnet å snakke om stammingen og akseptere den. Med en åpen holdning er det lettere å sette ord på tanker og følelser som oppstår i forbindelse med stamming. Ufarliggjøring av stamming bidrar også til å forebygge eller redusere unngåelsesatferd.

Begynne å snakke om følelser

Før man begynner å snakke om følelser knyttet til stamming, kan det først være lurt å snakke om følelser på en ufarlig og morsom måte. Med appen AlienFaced (iOS) kan man forvandle seg selv til et romvesen! Dette åpner for en myk start på en samtale omkring følelser.



Eksempel:

1. Lag et romvesen med et bilde av barnet, og spør:

«Hvis du hadde sett dette romvesenet gå nedover gata, hvordan ville du følt deg da?

  • Overrasket
  • Redd
  • Nervøs

2.Fortell barnet om egne opplevelser der du har følt deg overrasket, redd eller nervøs. Ta gjerne en situasjon som ikke er relatert til snakking.

«Jeg kan fortelle deg om en gang jeg var redd, hvis du forteller om en gang du var redd.»

3.«Takk som delte den historien. Du, jeg tenkte at siden dette er en logopedtime, kanskje du kunne fortalt om en gang du følte deg redd på grunn av stammingen?»

4.Forslag til oppfølgingsspørsmål:

  • Tenk deg en planet der alle stammer. Hvordan tror du det vil være å bo der?
  • Hvordan snakker de forskjellige romvesene?
  • Hva tror du menneskene på jorda tenker om den planeten?

Identifisere følelser

Å skille mellom ulike følelser kan være vanskelig i ung alder. Med emojis kan man utforske ulike følelser på et språk som er gjenkjennelig for mange barn og unge. Med appen Emoji Photo Sticker Maker (Android) kan man legge til emojis på bilder av seg selv i ulike situasjoner.

Eksempel:

1.Begynn gjerne med å utforske et utvalg følelser gjennom lek. Se om dere klarer å etterligne utvalgte emojis.

2.La barnet velge emojis som beskriver seg selv.

  • «La oss velge en emoji som du mener beskriver deg best som en samtalepartner.»
  • «La oss velge en emoji som du mener beskriver hvordan du føler deg når du stammer.»

3.Ta bilder av barnet i ulike situasjoner (klasserom, friminutt, fritidsaktivitet, hjemme, bursdag, restaurant osv.). Bruk en app for å legge til emojis som beskriver hvordan barnet føler seg i de ulike situasjonene.

4.Bruk emojis til å bevisstgjøre barnet endringer i humør. F.eks. før og etter en logopedtime eller presentasjon i klasserommet.

Legg til rette for gode refleksjoner

Barn og unge har ofte mange negative tanker knyttet til stamming. Med appen Epica (iOS) kan man enkelt legge til morsomme effekter på et bilde av seg selv. Man kan for eksempel legge på et gammelt og grått skjegg, eller en trollmannhatt. Kanskje dette kan få i gang gode refleksjoner?


Forslag til refleksjonsspørsmål:

  • Hvordan tror du fremtiden ser ut når du er 100 år gammel?
  • La oss si at en eldre versjon av deg er en magisk trollmann som kan oppfylle ønsker. Hva ville du ønsket deg?
  • Hvis du kunne møte en eldre versjon av deg selv, hva ville du spurt deg selv?

Barnet vil mest sannsynlig gi en rekke svar som ikke omhandler stamming. Sannsynligheten er også stor for at minst ett svar kan relateres til stamming. Bruk dette som utgangspunkt for videre samtale om stamming.

Eksempel:

1.På spørsmålet om hva barnet kunne ønske seg, svarer barnet at hun ønsker å kunne snakke uten å stamme.

2.Du beskriver muligheten for å snakke med mindre strev gjennom mildere stamming og økt grad av kontroll. «Hva tror du må til å for å snakke med mindre strev?», «Jeg vet at ønsket ditt er å snakke uten stamming, men hvor mye stamming kunne du vært tilfreds å leve med?»

3.Sammen kan dere snakke om hva som er realistisk å få til og jobbe med å justere forventninger.

Lære mer om stamming

Et viktig tiltak for ufarliggjøring er god, alderstilpasset informasjon om stamming. Sammen kan dere søke på nett etter fakta om stamming og skrive det ned på en liste. Med appen PhotoFunia (iOS og Android) kan man enkelt laste opp et bilde av listen og sette det inn i en morsom kontekst. De har også en nettside. Velg blant mange ulike kategorier etter barnets eget ønske. Ellers kan kategoriene Posters, Galleries og Billboards passe.

Ideene er hentet fra Glen Tellis innlegg Fluency therapy ideas for 21st century clinicians. Apps, Social Networking, and Teletherapy på seminaret Behandling av stamming 03.03.20 på UiO. Bildene er gjengitt med tillatelse fra Glen Tellis og Erik X. Raj.