For tegnspråkbrukere er grunnleggende ferdigheter også i tegnspråk avgjørende for læring i alle fag. Samtidig er det en forutsetning for at elevene skal kunne vise sin kompetanse.
Med utgangspunkt i opplæringslovens § 3-4 (udir.no) har Utdanningsdirektoratet utviklet et rammeverk for grunnleggende ferdigheter i tegnspråk. De tre ferdighetene er:
Dette kommer i tillegg til de fem grunnleggende ferdighetene digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive.
Ferdighetene som kompetansemål i egne læreplaner
De grunnleggende ferdighetene i tegnspråk er innlemmet i kompetansemålene i læreplanene. Til opplæringslovens § 3-4 (og § 6-3) er det utarbeidet egne læreplaner i fagene
I hver læreplan er det en beskrivelse av hvordan grunnleggende ferdigheter i tegnspråk skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i faget, og hvordan disse ferdighetene er en del av denne kompetansen.
Digitale ferdigheter
Elever med hørselsnedsettelse har fordeler med å bruke digitale verktøy i kommunikasjon på tegnspråk. Digitale delferdigheter er derfor en av de tre grunnleggende ferdighetene for tegnspråk.
Kartlegging av lese- og skriveferdigheter
Kartleggingsmateriellet "På vei til å bli en god leser ..." er utarbeidet til bruk i før- og grunnskolen. Materiellet brukes til å kartlegge kommunikativ kompetanse og utvikling av lese- og skriveferdigheter hos døve og sterkt tunghørte barn og vil være til hjelp i planlegging av undervisningen.