Tolking og barn
Andre ressurser
Filmen Tegnspråktolk i videregående skole – en veiledning er produsert av Supervisuell for NTNU, med støtte fra Extrastiftelsen. Fagansvarlig er Sigrid Slettebakk Berge som har forsket på tolking i videregående skole.
Berge har også skrevet en rekke artikler om tolket undervisning for døve og hørselshemmede elever, rettet mot lærere.
Aktuelle artikler av Berge m.fl
Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående opplæring
Spesialpedagogikk (2020), senere republisert i Utdanningsforskning.no
- Læreres forventninger til tolkene om deres yrkesrolle, fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver, og samarbeid om å tilrettelegge undervisningen.
- Hvilke profesjonsetiske retningslinjer rammer inn tolkenes opptreden i klasserommet, og i møte med elevene og lærerne?
- Hvordan opplever lærerne tolkenes opptreden?
- Hvordan kan de arbeide for å oppnå et felles mål om tilgang og deltakelse for alle elevene?
Tolkemedierte gruppearbeid mellom elever med talt og tegnet språk
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2021).
https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/2216
- Didaktisk arbeid med å tilrettelegge tolking av gruppearbeid mellom døve og hørende elever.
- Hvorfor er det mer utfordrende å tolke gruppesamtaler enn en-til-en samtaler?
- Hvordan kan lærerne legge til rette klasserommet, det sosiale læringsmiljøet og gruppearbeid med tanke på sikre kvaliteten på tolkingen?
- Hvordan legge til rette for tegnspråklige elevers mulighet for faglig og sosial deltakelse i aktiviteter med jevnaldrende?
Visual Access in Interpreter-Mediated Learning Situations for Deaf and Hard-of-Hearing High School Students Where an Artifact Is in Use
Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2015
https://academic.oup.com/jdsde/article/21/2/187/2404245?login=true
- Hvilken tilgang til informasjon har døve- og hørselshemmede elever i tolket undervisning og i situasjoner der læreren benytter en artefakt for å vise frem eller demonstrere noe for elevene sine?
- Hvordan kan lærere legge til rette kommunikasjonspraksisen sin når det kommer informasjon fra flere kilder?
- Hvordan kan lærere og tolker samarbeide med å gjøre informasjonen mer tilgjengelig?
Deaf and hearing high-school students’ expectations for the role of educational sign-language interpreter
Society, Health & Vulnerability, 2015
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/shv.v6.28969
- Hvilke forventninger har døve og hørende elever til tolkene (og lærerne) sine?
- Hvilken støtte og informasjon ønsker døve og hørende elever å få for å kunne ta kontakt og snakke med hverandre med hjelp av tolk?
- Hva tenker døve og hørende elever om samarbeidsklimaet mellom tolk og lærer?
Side 43 av 49