Forelesningen handler om forståelse av hva nevroutviklingsforstyrrelser er og hvorfor denne elevgruppen er så sårbare for å utvikle fravær. Den handler videre om hvordan komme i posisjon for å kartlegge grunnene til fraværet og ulike former for tiltak. (film,48 min).
Se erfaring fra praksis - hvordan kan du få alle til å høre til og være med i læring og aktiviteter (film,28 min).
I dette innlegget vil Hedda Gjesti Tjader og Maren-Johanne Nordby fortelle om hvordan elevens interesser kan brukes for å legge til rette for kartlegging og læringsaktiviteter. De vil ta utgangspunkt i praksisfortellinger. Verktøy som vil bli presentert er bruk av film for å skape struktur og forutsigbarhet. Videre vil verktøy som Gaming og koding bli presentert gjennom praksisfortellinger. Innlegget ble holdt på NKUL i 2022. (film 31 min.)
Et økende antall elever med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom og autisme, sliter med skolefravær. Statped får ofte henvendelser fra foreldre, skoler og rådgivere som har prøvd alt, men at ingen av tiltakene virker for å hjelpe elevene tilbake til skolen. I denne forelesning gir vi noen råd. NB forelesningen er på engelsk, men har norsk tekst.
Hvordan skal du få elever med alvorlig skolefravær tilbake til skolen? Se foredrag fra SPOT konferansen i 2018 som viser hvordan teknologien kan hjelpe (film,34 min).
Kristine Damsgaard og Maren-Johanne Norby, seniorrådgivere i Statped forteller om årsaker og løsninger til skolefravær i podkasten Utforsk.
Seniorrådgiver i Statped, Kristine Damsgaard, Inger Björne-Fagerli, lærer og mor til et barn med ufrivillig skolefravær. Sara Eline Eide, spesialpedagog, er også med i podkasten Utforsk.
Seniorrådgiver i Statped, Maren-Johanne Nordby, forteller om årsaker og løsninger til skolefravær i Utdanningsforbundets Podkast, Lærerrommet.
Dette er diagnoser som ADHD, Tourettes syndrom, og Autisme. Hvordan tilrettelegger vi best mulig for disse elevene? Hva gjør at de har høyere grad av ufrivillig skolefravær og hvordan hjelper vi dem tilbake til skolen? Hvordan tilrettelegger vi best mulig for dette?
Maren-Johanne Nordby og Kristine Damsgaard i podkasten til Lektor Lomsdalen.
ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?
Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statped lærevansker, og Heidi Aase, avdelingsdirektør for Barns helse og utvikling i Folkehelseinstituttet.