Barnehagen er et viktig sted for utvikling, lek og læring hos alle barn. I barnehagen kan barn som trenger hjelp og støtte, oppdages tidlig, og god tilrettelegging kan settes inn raskt.
Når barn skal lære ASK for å kommunisere og kunne bruke det for å utvikle kunnskap og lære ferdigheter, er det behov for tilrettelegging på flere områder.
Aktivitet og deltakelse i barnehage er avhengig av at omgivelsene tilrettelegger for utvikling og læring ut fra barnets forutsetninger.
I Norge går de fleste barn i barnehagen før skolestart. Dette gjelder også for barn med synshemming. Personalet har derfor en viktig rolle i å skape gode og trygge rammer for å fremme utvikling og læring.
Uttalevansker kan være et barns primære vanske, men også opptre som en del av en større språkvanske.
Utviklingsmessige språkforstyrrelser er medfødt og de opptrer tidlig i utviklingen, uten at man finner er klar årsak til vanskene.
Barn som har fått en ervervet hjerneskade er som regel raskt tilbake i barnehage. Små barns viktigste rehabiliteringsarenaer er i hjemmet og i barnehagen og gode tilpasninger er helt nødvendig.
Et barn med synshemming trenger å få oversikt over omgivelsene i barnehagen. Da er det nødvendig med orden, struktur og en plan for aktivitetene.
Alle kan få råd, og vi svarer så langt det er mulig