I grunnskole og videregående skole skal elever med særlige opplæringsbehov ha samme mulighet som andre til å utvikle seg og lære, og til å nå kompetansemål. Dette krever at opplæring tilpasses til særlige behov.
ASK i skolen
Ervervet hjerneskade i skolen
Flerspråklighet og tilrettelegging i grunnskolen
Dysleksi i skolen
Multifunksjonshemming og inkludering i skolen
Grunnskole
Videregående opplæring
Stamming i skolealder
Synstap i skolealder
Tourettes syndrom og tilrettelegging i skolen
Utviklingshemming og tilrettelegging
E-læring for å sikre god skolestart for barn med høyrselstap, laga for foreldre som har valt talt språk for barna sine.
Informasjon og innspel til foreldre om kva som er viktig å tenke på i overgangen mellom barnehage og skole. Ressursen er nyttig for alle som møter barn med nedsett høyrsel.
Ressurspakke rettet mot lærere, logopeder, samt eleven som stammer og klassen. Du finner blant annet informasjon om tilrettelegging, videoer, avis og maler eleven kan bruke til presentasjon og lage egen "stammebok".
Minoritetsspråklige elever med spesialpedagogiske behov har nytte av sine flerspråklige ferdigheter i opplæringen.
Aktivitet og deltakelse i barnehage og skole, er avhengig av at omgivelsene tilrettelegger for utvikling og læring ut fra barnets forutsetninger.
Skolelydbøker til elever som av ulike årsaker strever med å lese. Informasjon om hvem som kan låne og hvordan finner du her.
Å kunne lese
Leseferdigheter og kompenserende ferdigheter for å avkode og forstå en tekst
Å kunne skrive
Skriveferdigheter og kompenserende ferdigheter
Å kunne regne
Regneferdigheter og kompenserende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter og kompenserende ferdigheter
Digitale ferdigheter
Ferdigheter for et samfunn i stadig endring
Grunnleggende ferdigheter i tegnspråk
Ferdigheter som tegnspråklige må beherske