Tiltak og tilrettelegging
Gjennom målrettet tilrettelegging kan vi sørge for at barn og elever blir aktive deltakere i læringsfellesskapet. Her finner du forslag til tilrettelegging og tiltak som kan hjelpe barn og elever med å lære, mestre og utvikle seg.
-
Alternativ og supplerende kommunikasjon Tilrettelegging for barn og elever som har rett til å bruke og få opplæring i ASK
-
Ervervet hjerneskade Tilrettelegging for barn og elever med skader på hjernen som ikke er medfødt
-
Matematikkvansker For barn og elever som strever med grunnleggende matematiske ferdigheter
-
Nevroutviklingsforstyrrelser Tilrettelegging for barn og elever med ADHD, Tourettes syndrom eller autisme
-
Norsk tegnspråk Barn og elever med nedsatt hørsel har rett til opplæring i og på tegnspråk
-
Samisk Opplæring for samiske barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging
-
Sansetap Tilrettelegging for barn, elever med nedsatt hørsel, synsnedsettelser eller kombinerte syns- og hørselsvansker
-
Språk- og kommunikasjonsvansker For barn og elever med lese- og skrivevansker, utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), stamming, løpsk tale, afasi eller leppe-kjeve-ganespalte
-
Utviklingshemming Tilpasninger for barn og elever med multifunksjonshemming og dyp og alvorlig utviklingshemming

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder deg om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.