Tiltak og tilrettelegging
Gjennom målrettet tilrettelegging kan vi sørge for at barn og elever blir aktive deltakere i læringsfellesskapet. Her finner du forslag til tilrettelegging og tiltak som kan hjelpe barn og elever med å lære, mestre og utvikle seg.
-
Alternativ og supplerende kommunikasjon for barn og elever som ikke kan kommunisere via talespråk
-
Ervervet hjerneskade for barn og elever med skader på hjernen som ikke er medfødt
-
Matematikkvansker for barn og elever som strever med grunnleggende matematiske ferdigheter
-
Nevroutviklingsforstyrrelser tilrettelegging for barn og elever med ADHD, tourettes syndrom eller autisme
-
Norsk tegnspråk for tegnspråklige barn og elever
-
Samisk for samiske barn og elever med rett til individuelt tilrettelagt opplæring
-
Sansetap for barn, elever og voksne med nedsatt hørsel, synsnedstettelser eller kombinerte syn- og hørselsvansker
-
Språk og kommunikasjonsvansker For barn og elever med lese- og skrivevansker, utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), stamming, løpsk tale, afasi, stemmevansker eller leppe-kjeve-ganespalte
-
Utviklingshemming for barn og elever med utviklingshemming, multifunksjonshemming, dyp og alvorlig utviklingshemming

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.