Sånn gjennomfører du en god kartlegging
For å treffe med riktige tiltak, er det nødvendig å få et helhetlig bilde av elevens styrker og behov gjennom grundig kartlegging.
Grundig kartlegging er nødvendig for å avgjøre om eleven kan ha behov for individuell tilrettelegging i form av personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler og/eller individuelt tilrettelagt opplæring.

Kartleggingen skal gjennomføres i et samarbeid mellom skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), og det bør i hvert enkelt tilfelle vurderes hvem som er best egnet til å kartlegge, med tanke på relasjon til eleven og hva som vil være mest hensiktsmessig.
For å kunne tilrettelegge må skolen vite noe om elevens:
- sterke sider
- interesser
- utfordringer
- læringsmiljøet
- relasjoner
Det er ikke mulig for skolen å tilrettelegge for eleven uten at de har et helhetlig bilde av hva som hemmer og fremmer læring. Gode samtaler med eleven, eller andre relasjonsbyggende aktiviteter slik at barnet/eleven føler seg trygg, er vesentlig for å komme i dialog, og få hentet ut elevens/barnets stemme.
Dette vil være relevant gjennom hele skoleløpet. Kommunikasjonen med eleven vil alltid være skolens og PP-tjenestens beste verktøy.
Hva bør kartlegges
For å få informasjon om læreforutsetninger, herunder hvordan eleven lærer best og hva hen trenger av tilrettelegging for å lære, må PPT og skole ha informasjon om følgende:
- læreforutsetninger og evner
- grunnleggende ferdigheter (ferdigheter muntlig, i lesing, skriving, regning og digitalt)
- faglige ferdigheter (elevens kompetanse i de ulike fagene)
- elevens egenledelsesferdigheter – selvstyringsferdigheter (hva og når er det vanskelig for eleven å jobbe selvstendig, hente ut informasjon fra undervisningen, konsentrere seg m.m.)
- andre tilstander/diagnoser, slik som DLD (språkvansker), dysleskis, matematikkvansker
For å få god nok oversikt over hvordan eleven opplever læringsmiljøet må følgende områder kartlegges:
- elevens interesser og sterke sider
- trivsel og relasjoner til voksne og andre elever på skolen
- sosiale ferdigheter
- faglig fungering
- overganger
- triggere, ting som stresser i hverdagen
- behovet for struktur og forutsigbarhet
- sensorisk overfølsomhet
- læringsmiljøet
- vite hva som kan være ubehagelig for eleven
- være sensibel for elevens kroppsspråk
- evne å trygge
- bygge opp samtalen
- vurdere når det passer å spørre om ulike ting
- kunne kartleggingsverktøyet godt
I tillegg er det viktig å kartlegge hvordan elevene opplever læringsmiljøet, hva som stresser dem, trigger, og hva som stjeler krefter og gjør dem slitne.
I forkant av kartleggingssamtale bør eleven få informasjon om:
- hvem skal gjennomføre samtalen?
- hva skal skje?
- hvor skal det foregå?
- hvorfor skal det gjennomføres?
- hvordan skal kartleggingen gjennomføres?
- hvor lenge skal det vare?
- hva skjer når møtet er ferdig?
Den informasjonen kan for eksempel bli gitt i form av en video som er laget til eleven. I filmen kan det vises bilder av situasjonen samtalen skal foregå i, og personene som skal gjennomføre samtalen kan få forklart hvordan samtalen skal gjennomføres. I tillegg kan dette følges opp med en visuell oversikt til eleven, evt. kartlegging til kartleggingen e.l.
Eksempler på ulike kartleggingsverktøy
- Sensoriske bearbeiding (pearsonclinical.no åpnes i ny fane)
- Pluss & Minus skjema (spiss.no åpnes i ny fane)
- IVAS (spiss.no åpnes i ny fane)
- Interessekartlegging
- Sånn vil jeg ha det (saannviljeghadet.no åpnes i ny fane)
- Tegneseriesamtaler (kommer ny utgave til høsten)
- Vineland (pearsonclinical.no åpnes i ny fane)

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.