Sånn gjennomfører du en god kartlegging

For å treffe med riktige tiltak, er det nødvendig å få et helhetlig bilde av elevens styrker og behov gjennom grundig kartlegging.

Grundig kartlegging er nødvendig for å avgjøre om eleven kan ha behov for individuell tilrettelegging i form av personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler og/eller individuelt tilrettelagt opplæring.

Lærer og elev undersøker kasse med leker sammen.
VIKTIG VERKTØY: Gode samtaler med eleven, eller andre relasjonsbyggende aktiviteter slik at barnet/eleven føler seg trygg, er vesentlig for å komme i dialog, og få hentet ut elevens/barnets stemme.

Kartleggingen skal gjennomføres i et samarbeid mellom skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), og det bør i hvert enkelt tilfelle vurderes hvem som er best egnet til å kartlegge, med tanke på relasjon til eleven og hva som vil være mest hensiktsmessig. 

For å kunne tilrettelegge må skolen vite noe om elevens: 

Det er ikke mulig for skolen å tilrettelegge for eleven uten at de har et helhetlig bilde av hva som hemmer og fremmer læring. Gode samtaler med eleven, eller andre relasjonsbyggende aktiviteter slik at barnet/eleven føler seg trygg, er vesentlig for å komme i dialog, og få hentet ut elevens/barnets stemme.

Dette vil være relevant gjennom hele skoleløpet. Kommunikasjonen med eleven vil alltid være skolens og PP-tjenestens beste verktøy. 

Hva bør kartlegges  

For å få informasjon om læreforutsetninger, herunder hvordan eleven lærer best og hva hen trenger av tilrettelegging for å lære, må PPT og skole ha informasjon om følgende: 

For å få god nok oversikt over hvordan eleven opplever læringsmiljøet må følgende områder kartlegges: 

I tillegg er det viktig å kartlegge hvordan elevene opplever læringsmiljøet, hva som stresser dem, trigger, og hva som stjeler krefter og gjør dem slitne. 

I forkant av kartleggingssamtale bør eleven få informasjon om: 

Den informasjonen kan for eksempel bli gitt i form av en video som er laget til eleven. I filmen kan det vises bilder av situasjonen samtalen skal foregå i, og personene som skal gjennomføre samtalen kan få forklart hvordan samtalen skal gjennomføres. I tillegg kan dette følges opp med en visuell oversikt til eleven, evt. kartlegging til kartleggingen e.l. 

Eksempler på ulike kartleggingsverktøy

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.