Overgang mellom aktiviteter
Slik tilrettelegger du for smidige overganger mellom aktiviteter så barn og elever med kombinerte sansetap kan forstå hva som skal skje videre.
Daglige overganger kan være mellom hjem og barnehage/skole, rom og bygg eller lek, læringsaktivitet og helsestell.
Tilrettelegg individuelt
Kombinerte sansetap varierer mellom barn og elever.
- Bli kjent med barnets/elevens behov, evner og preferanser.
- Finn ut av hva slags sansetap som er størst, og hva slags sanserester barnet eller eleven kan spille på.
- Vær oppmerksom på hvordan sansetap og sanserester kan samvirke, og på kognitive og språklige ferdigheter.
Sørg for selvbestemmelse
Gi hvert barn eller elev mest mulig kontroll.
- Bruk taktile signaler når barnet eller eleven ikke ser eller hører. En lett berøring på skulder eller arm (nøytrale områder) kan signalisere en overgang.
- Utnytt lyd, lys og vibrasjoner hvis barnet eller eleven ser eller hører litt. Klokker eller armbånd med lysblink eller vibrasjon kan understøtte et aktivitetsbytte.
- Spar på sanserestene. Utnytt eksempelvis lukt og smak, men ikke overforbruk disse sansene. Den taktile sansen er mest effektiv.
Planlegg overganger systematisk
Sørg for at alle aktiviteter har en tydelig start og slutt. Faste strukturer som barnet eller eleven kan kjenne igjen, er trygge og forutsigbare.
- Informer tydelig. Bruk taktile signaler og symboler, tegnspråk eller tydelig skriftlig kommunikasjon, også punktskrift.
- Gi visuell og taktil støtte. Bruk fysiske objekter, symboler og konkreter eller taktile hjelpemidler. Ett taktilt symbol representerer én konkret aktivitet. Ta i bruk en konkret og gi tilgang og tilvenning. Å kjenne på en trekant i en hempe på skolesekken kan eksempelvis brukes for å markere overgang fra barnehage/skole til hjem, eventuelt sammen med å ta på sko.
- Etabler ritualer og rutiner. Reduser angst og stress og unngå overstimulering ved å gjenta aktiviteter og overganger. Da vil barnet eller eleven vite hva overgangen består av, og hva som kommer. Start og avslutt gjerne en aktivitet med samme sang, og understøtt med taktil berøring.
Vær tålmodig
Barn og elever må forstå og finne nytte og mening i alle aktiviteter og overganger.
- Sett av ekstra tid. Uten tilstrekkelig tid kan ikke barn og elever med kombinerte sansetap delta og lære.
- Tilrettelegg gradvise overganger. Da kan barnet eller eleven forberede seg fysisk og mentalt på neste aktivitet.
Tilpass miljøet og bruk ledsager
Aktivitetsbytter blir lettere med visuelle og taktile markeringer i riktig høyde, faste plasser for aktiviteter og ryddige gulvflater.
- Gjør omgivelsene tilgjengelige så det er lett å flytte seg mellom aktiviteter. Tynne og tykke tepper med god avstand imellom kan gi et taktilt grunnlag for overganger (kjenne forskjell med føtter/rollestolhjul).
- Bruk en ledsager til å veilede mellom aktiviteter, både fysisk og gjennom kommunikasjon.