Overgang mellom aktiviteter

Slik tilrettelegger du for smidige overganger mellom aktiviteter så barn og elever med kombinerte sansetap kan forstå hva som skal skje videre.

Daglige overganger kan være mellom hjem og barnehage/skole, rom og bygg eller lek, læringsaktivitet og helsestell. 

Tilrettelegg individuelt 

Kombinerte sansetap varierer mellom barn og elever.  

Sørg for selvbestemmelse 

Gi hvert barn eller elev mest mulig kontroll. 

Planlegg overganger systematisk 

Sørg for at alle aktiviteter har en tydelig start og slutt. Faste strukturer som barnet eller eleven kan kjenne igjen, er trygge og forutsigbare.  

Vær tålmodig 

Barn og elever må forstå og finne nytte og mening i alle aktiviteter og overganger.  

Tilpass miljøet og bruk ledsager 

Aktivitetsbytter blir lettere med visuelle og taktile markeringer i riktig høyde, faste plasser for aktiviteter og ryddige gulvflater.