Sanger, regler, eventyr og bevegelser
Bevegelsesleker er fine aktiviteter både en til en, og som inkluderende aktivitet. Sånn kommer du i gang.
Bevegelsesleker, sang og regler gir et godt utgangspunkt for å skape samspillsritualer som kan gjentas på tvers av sted, tid og rom. Kanskje er det nettopp derfor mange opplever å få kontakt med barnet gjennom slike aktiviteter. Rim, regler og sanger har en fast, men samtidig fleksibel struktur, med rom for stor variasjon. Dette skaper forventninger og en felles «her og nå»-opplevelse.
Dersom dere ikke har jobbet med denne typen samspillsaktiviteter før kan det være nyttig å starte i et rom uten leker, eller andre elementer som lett tar oppmerksomhet.
Hvilke regler eller rim man velger er ikke viktig, velg noe du selv er komfortabel med, og synes det er moro å leke med – gjerne noe du husker fra du selv var liten. Barnet vil sette pris på at du også hygger deg. Bruk stemmen din selv om barnet har et hørselstap. Stemmelyd oppfattes ikke bare via øret men også gjennom mange resonansrom som vi har i brystkassen.
Mange kjente barneregler har både lyd og bevegelse:
- Det kom en rev luskende…
- Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du…
- Bake, kake, søte…
- Bæ, bæ, lille lam…
- Lille Petter edderkopp…
- Hokus og pokus, hei filiokus…
- Tommeltott, slikkepott…
- Ro, ro, ro din båt…
Skap variasjon
For å skape variasjon og utvidelse av denne samsspillsleken kan du for eksempel stoppe opp midt i reglen, lag pauser og vent å se om barnet uttrykker noe. Kanskje forsøker barnet å uttrykke neste steg i strukturen, eller det vil at du skal fortsette. Bruk stemmen aktivt, varier og overdriv gjerne dramatikken.
Kroppslig dramatisering
Kroppslig dramatisering av sanger, rim og regler gir en god anledning til å leke med forestillingsevnen. Denne formen for dramatisering kombinerer bevegelser som gester og hermende uttrykk med berøring og stemmelyd.
Berøring og bevegelser brukes til å understreke eller formidle tekstene fra sang, rim, regler eller eventyr. Nøkkelordene fra ett sangvers blir gjort om til bevegelser, og disse utføres både med og på kroppen. Dette er en form for taktil oversettelse av muntlige fortellinger som dramatiserer og gjør fortellingen levende. Du kan også bygge opp spenning med å improvisere variasjoner i tempo, pauser og overraskelser.
For eksempel: hver gang du snakker om den største bukken Bruse, kan du stryke barnet oppover på armen hens med enkle, store bevegelser. Bevegelsene blir brukt sammen med ordene, versene eller setningene hver gang sangen eller fortellingen fremføres. Et barn med et kombinert sansetap vil ofte ha nytte av slike bevegelseshistorier, siden de involverer både berøring, bevegelser og lyd.
Inkluderende aktivitet
Rim, regler og korte eventyr gir mulighet til å inkludere andre barn. Barna kan for eksempel sitte i sirkel eller på rekke, og noen utvalgte berøringer kan sendes rundt til alle barna etter tur. De kan “knekke et egg” på lårene eller sende flittige maurfingre oppover ryggene til hverandre.
Kanskje gruppen synger om et ekorn som har dårlig tid og som klatrer opp og ned et tre med nøttene sine. Barna tripper med hendene oppover på ryggen til barnet ved siden av, og tripper nedover igjen og legger «nøttene» en etter en i hendene til naboen.
Ta utgangspunkt i allerede etablerte planer eller fokusområder, og tenk gjennom hvordan du kan løse det på en måte slik at alle barn kan delta.