Lek med andre barn

Sosial kontakt og lek med andre barn kan oppleves utfordrende når et barn har et kombinert syns- og hørselstap. Slik kan du inkludere flere barn i leken.

Barn med kombinerte sansetap har behov for sosial kontakt, på samme måte som alle andre. Men der hørende og seende barn lærer gjennom det de observerer rundt seg, må barn som har nedsatt syn og hørsel lære dette av en voksen. Det kreves med andre ord langt mer av voksne rundt for å gjøre barnet i stand til å delta i leken.

Selv om barnet tilsynelatende ikke viser interesse for andre barn, eller virker å foretrekke voksne, betyr ikke det at barnet ikke ønsker kontakt. Som oftest er det bare et tegn på at de ikke er kjent med situasjonen, eller hva som forventes.

Før du involverer andre er det viktig at barnet har en nærperson hen er trygg på (les mer om hvordan du blir en god nærperson i lek), som vet hva barnet liker og kan tolke barnets signaler.

Begynn med en liten gruppe

Barn uten sansetap deltar ofte i spontan sosial lek, der de bruker språk, gester og visuelle signaler til å kommunisere og samarbeide med andre barn. De kommuniserer gjennom tale, latter og andre vokale uttrykksmåter. Leken endrer seg med raske skifter, det er høyt tempo og det kan bli utfordrende for et syns- og hørselshemmet barn å følge med.

I begynnelsen vil det derfor være en fordel å holde gruppen liten. Ett eller to andre barn er gjerne nok. I begynnelsen bør du ta regien på enkle leker, slik at barna får mulighet til å bli kjent med hverandre, og hverandres måte å kommunisere på. Hjelp dem å tolke hverandres signaler.

Noen eksempler på aktiviteter

Å gå eller danse på rekke

Dette kan være en god aktivitet for barn med kombinerte sansetap, som kan kjenne hvordan personen foran seg beveger seg, og kan kommunisere med hen gjennom hendene. Barnet kan også ta imot informasjon fra personen bak seg.

Trille ball

Ved å sitte ansikt til ansikt med føttene mot hverandre kan man trille en ball frem og tilbake, uten at den kommer på avveie. Barnet kjenner det andre barnet gjennom føttene, og får informasjon om hvor ballen er når den kommer i kontakt med bena.

Tegne på rygg

La flere barn sitte på rekke, mellom bena på hverandre. La den bakerste begynne å tegne noe på ryggen til den som sitter foran, som igjen sender informasjonen videre til den foran seg.

Huske

Ikke alle barn med kombinerte sansetap liker å huske, men noen har stor glede av det. Har dere en fugleredehuske med plass til flere kan to eller tre barn ligge sammen i husken, med fysisk kontakt.

Rollelek/latesomlek

Å utnytte dagligdagse hendelser i barnets liv, og bringe disse inn i rolleleken, kan gi mange holdepunkter. Til å begynne med bør leken bare lekes med én voksen, for deretter å invitere et annet barn inn i leken.

Les også Sanger, regler, eventyr og bevegelser for hvordan du kan inkludere flere barn i slike aktiviteter.

Noen tips

  • Sørg for å gi barnet et bredt spekter av erfaringer fra dagligdagse gjøremål, som barna kan bearbeide og teste ut i leken
  • Gi barnet erfaring med ulike typer lek, og erfaring med hva jevnaldrende barn er opptatt av og liker å gjøre.
  • Hjelp barnet til å få oversikt over rommet, hvilke leker og materiell som er tilgjengelig, hvem som deltar og hva slags rolle de har i leken.
  • Frustrasjon og fortvilelse kan oppstå hvis barnet ikke klarer å henge med, og barnet vil uttrykke dette må måten hen kan. Forsøk å tolke dette som kommunikasjon heller enn uønsket atferd. Analyser situasjonen og prøv å tilrettelegg for at det samme ikke skjer igjen senere.