Taktile symboler
Barn og elever med et kombinert sansetap kan få informasjon ved å føle og kjenne på tredimensjonale taktile symboler med hendene. Slik bruker du taktile symboler.
Taktile symboler er taktil alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Barn og elever med kombinert sansetap trenger taktile symboler for å:
- tydeliggjøre nøkkelord og informasjon
- gjennomføre aktiviteter
- orientere seg, få oversikt og ha valgmuligheter
- øke selvstendighet og minske stress
Velge symboler
Det tar tid å forstå at symboler har mening og kan representere objekter, aktiviteter, handlinger, steder eller personer.
- Kartlegg hva barnet/eleven tar på og knytter mening til. Utgangspunktet er situasjoner som er betydningsfulle og vekker følelser og engasjement, eksempelvis hva barnet tar på i skogen med hendene sine.
- Start med få symboler. Begynn med selve konkretet eller deler av et konkret. For eksempel kan du bruke barnet eller elevens badebukse eller badedrakt som symbol for svømming, eller en bit av en bleie som symbol for en bleie.
- Tilpass symboler individuelt. En bit av et bilbelte (noe alle har på seg på biltur) er bedre enn en lekebil (visuell – og ikke alle vet at en bil har fire hjul) som symbol for en konkret bil. Materiale som kjennes likt ut, kan være et symbol for en konkret. Ulike overflater kan lære barn/elever å kjenne igjen ulike symboler. Mange taktile erfaringer gjør at barn/elever kan kjenne ulikheter og gjenkjenne materiell.
- Bruk tid og prøv å etablere symbolforståelse. Ha med symbolet i aktiviteten, og skap en forbindelse mellom handling og symbol.
Vær sikker på at barnet/eleven har symbolforståelse før du lager abstrakte symboler. Start med noe gjenkjennbart. Hvis barnet/eleven forstår abstrakte symboler, trenger ikke symbolet og aktiviteten det representerer, å være nært knyttet til hverandre. En stein kan da symbolisere hvilestund og en trebit kan symbolisere lytteaktivitet.
Utvikle symboler
Du må utvikle og tilpasse taktile symboler til hvert barn eller hver elevs individuelle taktile, perseptuelle og motoriske forutsetninger.
Å utvikle taktile symboler krever fantasi, engasjement, tid og tålmodighet.
Symboler med
- enkle former og overflater er lettest å oppfatte og skille fra hverandre
- symbolnavn på baksiden (eller foran nederst med punktskrift) viser betegnelsen alle skal bruke på symbolet
- kombinert bruk av restsanser (syn, lyd, lukt eller smak) gjør det lettere å observere mening, eksempelvis symbol for toalett sammen med lyd fra å skylle ned
- bakgrunn i trefinér eller hardplast på ca. 7 x 7 centimeter gjør symbolet til en tydelig brikke for barnet eller eleven
- borrelås bak brikken på ca. 1 x 1 centimeter gjør at symbolet kan festes til en bakgrunn (plan/valgplate) sammen med flere symboler
Lag flere symboler av samme type – noen kan bli ødelagt eller borte. Det er også mulig å få kjøpt det du skal lime på en bakgrunn.
Bruke symboler
Start så tidlig som mulig med konkreter først og så med taktile symboler. Gjerne i barnehagen, som med ASK-hjelpemidler.
- Ta utgangspunkt i en aktivitet som barnet er opptatt av og glad i.
- Start med å bruke symboler i aktiviteter som du gjennomfører flere ganger i uken.
- Presenter umiddelbart et symbol før situasjonen eller handlingen det står for, skal skje, og underveis, så en aktivitet får en fast begynnelse og slutt.
- Bruk tid på å arbeide med symbolene du vil starte med. Noen vil raskt knytte mening til symboler. Andre trenger tid for å kjenne dem igjen.
- Regn med å prøve og feile, etabler et tett samarbeid mellom alle voksne som er involvert, og juster og evaluer framgangsmåten underveis.
- Forvent reaksjoner, som at barn/elever smiler, viser kroppslige uttrykk eller velger og velger bort symboler for visse aktiviteter.
- Oppbevar symboler på en fast plass; i en liten koffert eller i bøker eller permer.
- Vær klar over at ikke alle barn og elever med kombinert sansetap oppnår symbolforståelse, men de kan ha god nytte av taktile symboler som er individuelt tilpasset.
Du kan bruke symboler sammen, eksempelvis i taktile planer eller bøker.

Læremidler for blinde og sterkt svaksynte
Her finner du læremidler og materiell for blinde og sterkt svaksynte elever i grunnskole og videregående skole. Du finner tilrettelagte lærebøker, materiell og andre læremidler.