Taktile symboler

Barn og elever med et kombinert sansetap kan få informasjon ved å føle og kjenne på tredimensjonale taktile symboler med hendene. Slik bruker du taktile symboler.

Taktile symboler er taktil alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). 

Barn og elever med kombinert sansetap trenger taktile symboler for å:

  • tydeliggjøre nøkkelord og informasjon  
  • gjennomføre aktiviteter 
  • orientere seg, få oversikt og ha valgmuligheter 
  • øke selvstendighet og minske stress 

Velge symboler 

Det tar tid å forstå at symboler har mening og kan representere objekter, aktiviteter, handlinger, steder eller personer.  

Vær sikker på at barnet/eleven har symbolforståelse før du lager abstrakte symboler. Start med noe gjenkjennbart. Hvis barnet/eleven forstår abstrakte symboler, trenger ikke symbolet og aktiviteten det representerer, å være nært knyttet til hverandre. En stein kan da symbolisere hvilestund og en trebit kan symbolisere lytteaktivitet. 

Utvikle symboler 

Du må utvikle og tilpasse taktile symboler til hvert barn eller hver elevs individuelle taktile, perseptuelle og motoriske forutsetninger.  

Å utvikle taktile symboler krever fantasi, engasjement, tid og tålmodighet.  

Symboler med 

Lag flere symboler av samme type – noen kan bli ødelagt eller borte. Det er også mulig å få kjøpt det du skal lime på en bakgrunn.  

Bruke symboler 

Start så tidlig som mulig med konkreter først og så med taktile symboler. Gjerne i barnehagen, som med ASK-hjelpemidler. 

Du kan bruke symboler sammen, eksempelvis i taktile planer eller bøker.  

Leser punktskrift

Læremidler for blinde og sterkt svaksynte

Her finner du læremidler og materiell for blinde og sterkt svaksynte elever i grunnskole og videregående skole. Du finner tilrettelagte lærebøker, materiell og andre læremidler.