Fysisk tilrettelegging for lek og utforsking

For å tilrettelegge for lek og utforskning for barn med kombinerte sansetap, er det viktig å skape et trygt, tilgjengelig, og sensorisk tilrettelagt miljø.

Mens barn uten sansetap ofte bruker synet og hørselen som primære sanser for å utforske leker og omgivelser, er barn med kombinerte sansetap i stor grad avhengige av berøring og kroppsbevegelse (kinestetisk sans) for å forstå verden rundt seg. For disse barna er inntrykk de får gjennom berøring gjerne hovedkilden til informasjon om objekter og omgivelser.

Barn med kombinerte sansetap har ofte behov for fysisk kontakt med objekter, overflater, og mennesker for å føle seg trygge og orienterte. Dette kan inkludere å holde i en voksen eller et kjent objekt for å navigere i rommet.

Tilpasning av lekemiljøet

Bruk av materialer med forskjellige teksturer og overflater kan gi barn med nedsatt syn og hørsel muligheten til å utforske gjennom berøring. Objekter med klare, følbare forskjeller kan hjelpe barnet med å utvikle forståelsen av verden rundt dem.

Miljøet bør være trygt, oversiktlig og lett å navigere i, med tydelige grenser.

Dette kan for eksempel gjøres ved:

Tilpasning av lys- og lydmiljø kan gjøres ved å:

Lekemiljøet må være fysisk tilgjengelig for barnet, med enkel tilgang til lekematerialer som barnet kan utforske på egen hånd. Dette kan gjøres med bruk av hyller i passende høyde, åpne bokser, og tydelige/faste plasseringer for leker

Tilrettelegging av leker og aktiviteter

Leker som kombinerer lyd, lys, vibrasjon, og tekstur kan være spesielt nyttige for barn med kombinerte sansetap. For eksempel kan vibrerende leker gi taktil informasjon, mens lys kan være til hjelp for barn med noe synsrest.

Leker med enkle funksjoner og klare årsak-virkning-sammenhenger kan hjelpe barn med å forstå leken. For eksempel kan trykkleker som lager en lyd eller vibrasjon når de blir berørt, være motiverende.

Selv om barnet har begrenset hørsel, kan vibrasjoner fra musikk og rytmer gi meningsfull informasjon gjennom andre sanser. Dette kan også kombineres med bevegelser som barnet kan føle.

Kommunikasjon og samhandling

Mange barn med kombinerte sansetap vil ha nytte av taktil kommunikasjon/taktile tegn, eller konkreter. Dette kan hjelpe barnet med å uttrykke sine ønsker og behov under lek.

Lek bør struktureres med tydelige rutiner som barnet kan lære og forutse. Dette kan gi en følelse av trygghet og mestring, og kan støtte barnets utforskning av omgivelsene. Barnet kan ha nytte av veiledning fra voksne eller andre barn som kan støtte deres utforskning. Dette kan gjøres ved å hjelpe barnet med å manipulere leker eller veilede dem gjennom aktiviteter.

Individuell tilpasning

Det er viktig at du følger med på hvordan barnet reagerer på ulike stimuli og aktiviteter for å kunne tilpasse lekemiljøet og aktivitetene til barnets behov og preferanser. Barn med sansetap kan trenge mer tid til å tilpasse seg nye leker og aktiviteter.

Lekene og aktivitetene må være tilpasset barnets evner, og kommunikasjonen bør være støttende og taktil. Barnet bør også få muligheten til å utforske og leke i sitt eget tempo, med støtte fra voksne (Les mer om hvordan du blir en god nærperson i lek).

Barnets interesse for lek kan se annerledes ut enn hos seende og hørende barn. Derfor er det viktig å sikre barnets tilgang til omgivelser, lekmateriell og mennesker før barnets interesse for lek kartlegges.

tegning barn og voksen som holder hender

Takom

På denne nettsiden kan du lære mer om taktile tegn, som leses med hendene og er basert på tegn fra Norsk tegnspråk.