Undervisning i klasserom eller gruppe

Elever med kombinerte syns- og hørselstap eller døvblindhet skal kunne delta i skolehverdagen på lik linje med andre.  

Skolen er en viktig arena for alle barn og unge. Barn med nedsatt syn og hørsel har rett på tilpasset undervisning ut fra individuelle forutsetninger.

Barn med kombinerte sansetap er like ulike som alle andre barn. Det vil ta tid å bli kjent med eleven og få på plass egen kompetanse. Start i god tid, slik at du kan ta imot eleven på en god måte.

Sørg for at du har nok informasjon om eleven og akkurat deres sansetap. Et nytt miljø kan være skremmende, så trygghet er svært viktig. Med en god relasjon i bunnen vil det også være enklere for eleven å si fra dersom noe ikke fungerer.

Plassering i klasserommet

Sørg for at eleven får en plassering i klasserommet som er tilpasset sansetapene. Å flytte syns- og hørselsoppmerksomhet tar tid og krever mye energi. For å ikke gå glipp av første delen av det som blir sagt er hen avhengig av raskt å kunne rette blikket mot den som snakker.

Eleven bør sitte slik at hen kan se ansiktet til alle medelevene, og samtidig sitte med ryggen til sollys som kan komme inn i klasserommet. Bruk en tynn rullgardin som skjerming for sollys. Hestesko-oppsett fungerer ofte godt. Dersom dere jobber i grupper/partner jobbing, gi instruksjon til klassen først, deretter settes elevene i grupper.

Prøv å hold på dette oppsettet gjennom skoleåret. Er det behov for rokkeringer, så flytt på elevene, men la møblene stå. Sørg for at ekstrautstyr som spesialpult og annet ikke lager hinder for at eleven enkelt kan komme i kontakt med andre elever.

Du som underviser bør også tenke gjennom hvor du plasserer deg i rommet.

Orden og gode rutiner

En elev med nedsatt syn og hørsel bruker mye tid og krefter på å skaffe seg oversikt og orientere seg. For at ikke eleven skal bruke for mye energi på å få med seg endringer er det viktig med forutsigbarhet og rutiner. Har eleven oversikt over hvor ting er vil hen kunne bli mer selvstendig, og kanskje også mer aktiv.

Ro ned tempoet

Å følge med på det som skjer i klasserommet, og å konsentrere seg når syn, hørsel og eventuelt balansen er nedsatt, kan være slitsom. Pass på å ta hyppige pauser og legg opp til variasjon i arbeidsoppgavene.

Hvis undervisningen og samtaler i klasserommet har et høyt tempo eller raskt skiftende tema, kan det være vanskelig for eleven å følge med.

Dette kan gi seg utslag i uttrykk og atferd som lett kan misforstås av omgivelsene, og forveksles med oppmerksomhets- og konsentrasjonsproblemer. Vær nysgjerrig på hva som ligger bak adferden.

Ta med barnet på råd – men ikke for mye

Det å ha et kombinert sansetap kan utarte seg svært ulikt fra elev til elev. Selv om det tilsynelatende ser likt ut på tester og målinger, er det gjerne store forskjeller på hvordan den enkelte opplever situasjonen. Individuell kartlegging er derfor viktig.

Alle barn har rett til å bli lyttet til i saker som angår dem selv. Eleven skal derfor tas med på råd, ut fra alder og forutsetninger. Finn en god balanse her så det ikke oppleves som masing. De fleste barn og unge ønsker ikke å være annerledes enn andre, og det å hele tiden bli spurt om lyset og kontrasten er god nok kan være slitsomt.

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.