Hvordan jobbe med lyttetrening?

Elever med hørselstap får ikke med seg like mye språk og som elever med normal hørsel. Lyttetrening er viktig for å støtte elevens språkutvikling.

Elever med hørselstap får ikke med seg like mye språk og samhandling som elever med normal hørsel, derfor er lyttetrening så viktig. Ulike høreapparater for bak og i øret, BAHA og cochleaimplantat (CI) kan kompensere, men gir ikke normal hørsel. Dette påvirker språkutvikling, deltakelse og læring.

Tilrettelegging er viktig for å minimere barrierer som støy og avstand, og øke tilgang til overhøring og samhandling. Skolen kan forbedre språktilegnelse gjennom organisering og fysisk, pedagogisk og teknisk tilrettelegging. Lyttetrening støtter også språkutviklingen ved å styrke lytteferdigheter og introdusere nye ord i trygge omgivelser.

Hvordan arbeide med lyttetrening i skolen?

Lyttetrening trenger ikke være kjedelig! Pedagoger bør knytte treningen til fagene og temaene eleven jobber med, eller til elevens interesser. Det er viktig at eleven er motivert og føler at øktene har nytteverdi.

Å jobbe med tekster og nye ord i forkant av klassen hjelper eleven å henge med og være delaktig. Noen lytteøvinger kan også gjøres med klassen i etterkant, noe som kan være ekstra motiverende.

Øvingen kan fokusere på både små detaljer og setninger, avhengig av elevens behov. Det er viktig at lyttetreningen legger opp til mestring og ikke bidrar til nederlagsfølelse.

Hvor og hvor ofte?

Hyppighet og varighet av treningen må tilpasses den enkelte elev, og kan variere fra 10-20 minutter, 1-3 ganger i uka, eller 2×2 uker med intensiv lyttetrening høst og vår.

Eksempler på aktiviteter

I lyttetreningen anbefales det å jobbe både med analytiske og syntetiske oppgaver, altså både med detaljene og med helheten i språket.

CI hva du hører

Lyttetreningsprogram utviklet for voksne med cochleaimplantat.