Hvordan jobbe med lyttetrening?
Elever med hørselstap får ikke med seg like mye språk og som elever med normal hørsel. Lyttetrening er viktig for å støtte elevens språkutvikling.
Elever med hørselstap får ikke med seg like mye språk og samhandling som elever med normal hørsel, derfor er lyttetrening så viktig. Ulike høreapparater for bak og i øret, BAHA og cochleaimplantat (CI) kan kompensere, men gir ikke normal hørsel. Dette påvirker språkutvikling, deltakelse og læring.
Tilrettelegging er viktig for å minimere barrierer som støy og avstand, og øke tilgang til overhøring og samhandling. Skolen kan forbedre språktilegnelse gjennom organisering og fysisk, pedagogisk og teknisk tilrettelegging. Lyttetrening støtter også språkutviklingen ved å styrke lytteferdigheter og introdusere nye ord i trygge omgivelser.
Hvordan arbeide med lyttetrening i skolen?
Lyttetrening trenger ikke være kjedelig! Pedagoger bør knytte treningen til fagene og temaene eleven jobber med, eller til elevens interesser. Det er viktig at eleven er motivert og føler at øktene har nytteverdi.
Å jobbe med tekster og nye ord i forkant av klassen hjelper eleven å henge med og være delaktig. Noen lytteøvinger kan også gjøres med klassen i etterkant, noe som kan være ekstra motiverende.
Øvingen kan fokusere på både små detaljer og setninger, avhengig av elevens behov. Det er viktig at lyttetreningen legger opp til mestring og ikke bidrar til nederlagsfølelse.
Hvor og hvor ofte?
- Eleven bør sitte avskjermet i et rom med gode lydforhold for å fokusere på lytting av ord og setninger.
- Den som gjennomfører treningen, bør sitte slik at eleven ikke kan støtte seg på munnavlesning.
- Eleven skal ha forstått oppgaven før treningen starter.
- Ulike grader av støtte kan være nødvendig dersom eleven har utfordringer med å mestre oppgaven.
Hyppighet og varighet av treningen må tilpasses den enkelte elev, og kan variere fra 10-20 minutter, 1-3 ganger i uka, eller 2×2 uker med intensiv lyttetrening høst og vår.
Eksempler på aktiviteter
I lyttetreningen anbefales det å jobbe både med analytiske og syntetiske oppgaver, altså både med detaljene og med helheten i språket.
Pedagog velger en tekst som er egnet med tanke på vanskegrad og fag/interesse. Pedagog leser segment for segment og elev gjentar. Lærer gjentar segmentet til det blir gjentatt korrekt. Tid: ca 5-10 min.
Alias kan brukes på ulike måter og vanskegrader. Flere ord eller bilder legges foran eleven. Snakk om ordene før oppgaven starter. Lærer gir en forklaring, og eleven finner riktig ord/bilde på bordet. Oppgaven egner seg godt for klassen i etterkant.
Denne øvelsen kan utføres på ulike måter og vanskegrader. Det skal være en barriere mellom pedagog og elev, og begge skal ha et sett like bildekort. Snakk om bildene på forhånd for å gjøre eleven trygg. Pedagogen gir instrukser, og eleven lytter og legger kortene i samme rekkefølge. Vanskegraden kan økes med flere detaljer eller flere bilder. Oppgaven egner seg også godt for klassen i etterkant.
Mange elever med nedsatt hørsel synes engelsk er utfordrende på grunn av de 44 lydene i språket. Det kan være nødvendig å legge vekt på spesifikke lyder/fonemer. I denne øvelsen leser pedagogen en tekst med trykk på det aktuelle fonemet, mens eleven følger med i teksten og gjentar framhevede ord. Øvelsen kan også gjennomføres som speechtracking.
Dette er en analytisk oppgave med fokus på et bestemt fonem. Målet er å øve eleven i å oppdage og diskriminere målfonemet i varierte meningsfylte ord og nonsensstavelser.
Om det har vært jobbet med en del ord og begreper, kan en litt gøyal aktivitet være å gjennomføre en bingo. Bingoen kan gjøres med klassen i etterkant.
CI hva du hører er et lyttetreningsprogram for voksne med cochleaimplantat, men kan også være nyttig for ungdom. Det kan også brukes til lyttetrening for de med høreapparat eller for personer med auditive prosesseringsvansker (APD).

CI hva du hører
Lyttetreningsprogram utviklet for voksne med cochleaimplantat.