Hvordan oppdage og kartlegge synsnedsettelser?
Jo tidligere en synsnedsettelse oppdages, desto raskere kan nødvendige pedagogiske tiltak settes inn.
Det er viktig at foreldre, barnehage, skole og andre er oppmerksomme og følger opp ved mistanke om synsutfordringer.
En synsnedsettelse kan skyldes tilstander i øynene eller hjernen. Synsnedsettelsen kan være medfødt, eller utvikle seg i løpet av livet. Synet blir rutinemessig sjekket hos alle barn rett etter fødselen, ved seks ukers alder og på fireårskontroll på helsestasjonen. Synsnedsettelsene blir likevel ikke alltid avdekket gjennom rutineundersøkelsene.
Ved tvil om synsnedsettelser bør det tas kontakt med optiker, øyelege eller ortoptist. Foreldrenes bekymring skal alltid tas på alvor.
Hvordan oppdage synsnedsettelser?
Det kan være vanskelig for barn som har nedsatt syn å vite hva det betyr å se godt eller dårlig. De voksne må derfor være bevisste dersom barnet
- viser tegn til manglende blikkontakt
- har vansker med å henge med i lek/samspill · holder gjenstander svært nært
- har et øye som sklir ut til siden
- skvetter lett og blir overrasket i situasjoner med mange barn, mye bevegelse eller støy
- har variabel synsadferd i løpet av dagen
- har vansker med å orientere seg og finne fram, eller virker usikker i omgivelsene
- har vansker med å finne eller gjenkjenne gjenstander i miljøet
- undersøker ting med hendene, snur blikket vekk
- er opptatt av lyder, og mindre interessert i det som skjer på avstand
- oppfører seg klumsete
Vær også oppmerksom på elever som:
- har uvanlig hodestilling og/eller kort avstand ved nærarbeid
- har kort utholdenhet ved lesing eller andre synskrevende aktiviteter
- har vansker med lesing og skriving til tross for at tradisjonelle tiltak er prøvd ut
- myser og anstrenger seg for å se detaljer
- ofte gir uttrykk for hodepine
Vær spesielt oppmerksom ved:
- prematuritet
- medfødt eller ervervet hjerneskade
- sammensatte vansker
- syndromer
- lesevansker
- generelle fagvansker
Vær også oppmerksom dersom personen bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Kartlegging
Statped kan bidra med kartlegging og forslag til tiltak i barnehage og skole. Vi tilbyr synskartlegging som et supplement til øyelege, optiker og PPT sine vurderinger.
Rådgivere i Statped undersøker hva personen ser, og hvordan synet brukes i ulike aktiviteter og situasjoner. For personer med komplekse synsnedsettelser, kombinerte sansetap eller spørsmål om døvblindhet, tilbyr vi tverrfaglig synsfunksjonskartlegging.
Samarbeid med foresatte, barnehage, skole og PPT er sentralt, og det er lav terskel for å kontakte oss for råd, veiledning eller kartlegging av synsfunksjon.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.