– Slik forebygger du skolefravær med oppdagerkompetanse

Hva kan du gjøre for å forebygge at elever utvikler skolefravær? Oppdagerkompetanse er et stikkord, mener rådgiver Kristine Damsgaard i Statped.

– En gjenganger i sakene jeg er inne i, er foreldre som forteller om ulike diffuse vansker allerede mens barnet gikk i barnehagen. For de fleste barna ble vanskene betydelig større etter skolestart og i tidlige skoleår, sier Damsgaard.

Kristine Damsgaard

Kristine Damsgaard jobber hovedsakelig med elever som har komplekse nevrodiagnoser (kombinasjoner av f.eks. ADHD, Tourettes syndrom, autisme og DLD) som går i ungdoms- og videregående skole. Elevene har gradvis utviklet ulike faglige og sosiale vansker, noe som igjen har ført til skolefravær.

– Jeg er opptatt av mulighetene for å forebygge. Hvordan kan mulige nevrodiagnoser se ut i førskolealderen? Hvordan kan barnehagens informasjon og kompetanse sikres overført til skolen ved skolestart? Og hva bør læreren være oppmerksom på de første skoleårene?

– Jeg er opptatt av mulighetene for å forebygge. Hvordan kan mulige nevrodiagnoser se ut i førskolealderen?

Kristine Damsgaard

Hun mener barnehagelærere og lærere har en enormt viktig rolle. Stikkordet er oppdagerkompetanse – kompetanse til å se og oppdage tidlige tegn på sårbarhet for å forebygge fagvansker, sosiale vansker og utenforskap i form av skolefravær. Jo tidligere vanskene oppdages, jo lettere er det å gjøre noe med dem.

Kristines råd til barnehager:

Sørg for at pedagoger i barnehagen har kunnskap om ulike nevrotilstander, og hvordan dette kan fremstå i tidlige år, før det foreligger diagnoser.

Vær oppmerksom på barn som

Kristines råd ved overgang til skolen:

Kristines råd til lærere

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.