
Lese- og skrivevansker
Barn og elever med lese- og skrivevansker har utfordringer med å tilegne seg og bruke skriftspråk. Det kan være ulike årsaker til at de strever med lesing og skriving, og vanskene kan komme til uttrykk på forskjellige måter.
-
Hvordan oppdage dysleksi tidlig? Jobber du med leseopplæring? Da bør du kjenne til disse risikomarkørene og tidlige tegnene på dysleksi.
-
Hvordan velge riktige tiltak for elever med dysleksi Elever med dysleksi trenger eksplisitt, systematisk og individuelt tilpasset undervisning for å lære å lese og skrive.
-
Ulike lese- og skrivevansker For å hjelpe elever som strever med lesing, må vi først finne ut hva slags vansker de har: Er det selve lesingen som er vanskelig, eller er det å forstå innholdet?

Helhetslesing
Helhetslesing er et rammeverk for å jobbe med spesialpedagogisk lese- og skriveopplæring. I arbeid med Helhetslesing får elever som strever med lesing eksplisitt hjelp til å avkode ord bedre, slik at de opplever at lesingen blir lettere.
Om lese- og skrivevansker
Lese- og skrivevansker er en fellesbetegnelse for ulike utfordringer med å lese og/eller skrive. Noen har vansker med å omkode bokstaver til ord og setninger, andre sliter med å forstå det de leser, og noen strever med begge deler. Dysleksi betegner en spesifikk vanske med å lære effektiv ordavkoding, som ikke kan forklares fullt ut av svakt evnenivå, syns- eller hørselsvansker.
Omtrent én av fem elever i skolen har utfordringer med lesing og skriving. Mellom 5–8 % har dysleksi. Det betyr at det sannsynligvis er flere elever i hvert klasserom som trenger støtte.
Lesing og skriving er grunnleggende ferdigheter som brukes i nesten alle fag. Vansker på dette området griper derfor inn i svært mange sider av skolehverdagen. Det kan føre til lav mestringsfølelse, svekket motivasjon og mistrivsel. God støtte og tilrettelegging er derfor avgjørende.
I skolen bør man være oppmerksom på elever som leser sakte, unøyaktig eller skriver med mange feil. Det kan også være elever som leser korrekt, men ikke forstår innholdet. Kartlegging, observasjon og tett samarbeid med foresatte og eventuelt PPT er viktige for å avdekke og følge opp vanskene.
Tidlig innsats og god tilrettelegging er avgjørende. Barn og elever med lese- og skrivevansker trenger både opplæring i det de strever med og verktøy som kompenserer for vanskene – som talesyntese, lydbøker, stavekontroll og diktering. Det er viktig å gi rom for alternative måter å lære og vise kunnskap på – som muntlige prøver, bilder eller film. Målet er at alle elever skal få mulighet til å lykkes og oppleve mestring.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.