Forebygging av utfordrende atferd

Barn med store funksjonsnedsettelser er særlig sårbare for å utvikle selvskading eller utagerende atferd. Hva kan du og laget rundt gjøre for å forebygge? 

Utfordrende atferd står i kontrast til skolens og barnehagens overordnede ambisjon om å fremme best mulig livskvalitet for alle barn. Det har en negativ innvirkning på både sosial deltagelse og læring.

Hva er utfordrende atferd?

Utagering: Handlinger som kan skade ting eller personer, f.eks. kasting av gjenstander, lugging eller slag.

Selvskading: Handlinger der barnet påfører seg selv skade, for eksempel biting eller dunke hodet i veggen.

Mulige årsaker kan være:

Hvordan forebygge?

En trygg og meningsfull hverdag kan redusere utfordrende atferd. Viktige tiltak kan være:

  1. Trygge relasjoner: Alle som jobber med barnet bør kjenne det godt, og skape trygghet og tillit. Ha et rolig kroppsspråk.
  2. Rikt miljø: Gi barnet tilgang til gode opplevelser, engasjerende aktiviteter, sosial deltakelse og muligheter til å skjerme seg ved behov. Ta utgangspunkt i barnets styrker og interesser. Det kan være nyttig å gjennomføre en interessekartlegging.
  3. Struktur og forutsigbarhet: Gjør hverdagen oversiktlig og forståelig. De 7 H’er kan være til hjelp.
  4. Kommunikasjon: Støtt barnet i å forstå og bli forstått, og skap muligheter for medbestemmelse. Sett arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) høyt på agendaen
  5. Helseoppfølging: Sørg for å avdekke og fjerne smerte eller ubehag.
  6. Kartlegging: Om det er vedvarende problemer må det pedagogiske teamet raskt i gang med drøftinger og undersøkelser. Funksjonell analyse er et nyttig verktøy for å finne risikofaktorer i miljøet.
  7. Søk hjelp: Eksterne instanser kan ha ekspertise på både kartlegging og tiltak. I mange tilfeller vil habiliteringstjenesten være en naturlig samarbeidspartner. Stiftelsen SOR har ressursen Hva er positiv atferdsstøtte (stiftelsensor.no)