Hvordan kan helse- og omsorgsoppgaver bli gode læringsituasjoner?

Om du har ansvar for en elev med store helseutfordringer, vil mye av skolehverdagen være preget av helse- og omsorgsoppgaver. Hvordan kan du skape gode læringssituasjoner av disse?

Fysioterapi, stell, medisinering, måltider og andre helse- og omsorgsoppgaver må ofte foregå i skoletida. Dette kan i noen tilfeller ta så mye av skoletida at lærere opplever at de aldri får tid nok til å jobbe med mål i den individuelle opplæringsplanen (IOP).

Alle helse- og omsorgsoppgavene er også læringssituasjoner. Nøkkelen er å ha et reflektert forhold til hvordan disse situasjonene kan utnyttes pedagogisk til kommunikasjon og læring. Tiden på skolen er verdifull, og målet må være å kunne se på alt som skjer i skoletiden som muligheter for læring.

Dra helsepersonell inn i planleggingen

Start gjerne med å invitere inn de som har ansvar for helseoppgaver til planlegging. Hvordan kan fysioterapeut og andre som jobber med helseoppgaver bidra i arbeidet med IOP?

La dem bli kjent med de pedagogiske målene og bidra i kreativ tekning om tiltak og aktiviteter. Utforming av IOP bør gjøres i samarbeid mellom alle som jobber med eleven.

Aktivitetsbasert læring

En tilnærming kan være å se på læring som noe som skjer i alle aktiviteter og situasjoner. Gjennom de dagligdagse aktivitetene kan du jobbe bredt med ulike typer læringsmål som gir mening.

En og samme aktivitet kan inneholde flere læringsmål. Det kan være:

Hvilke aktiviteter inngår i din elevs hverdag? Hvordan kan du knytte ulike læringsmål til denne aktiviteten?

Aktivitetene på timeplanen har potensiale for læringsmål. Dersom læringsmålene er de som er nevnt over, kan opplæringsplanen inneholde:

  1. aktiviteten (en hvilken som helst handling med en start, et innhold og en slutt)
  2. aktivitetens mulige læringsutbytte (læringsmål)
  3. beskrivelse av hvordan aktiviteten gjennomføres

Kreativitet og engasjement trengs for å skape hele skoledager med mening, både for lærer og elev.

Velg variant:

Noen eksempler

Stell kan handle om fysisk deltakelse i på/avkledning eller andre stellaktiviteter. For at eleven skal kunne delta må tempoet tilpasses og eleven må ha muligheter for å oppleve kontroll. Det er viktig med god kontakt mellom den som utfører omsorgsoppgavene og eleven. Den som underviser trenger å kunne gjenkjenne kroppslige signaler som har med følelser, ubehag eller smerte å gjøre. Ved at eleven opplever å påvirke, vil kommunikasjonsferdighetene styrkes, og det vil bli stadig lettere å forstå elevens uttrykk. Stell gir mange muligheter for delt, felles oppmerksomhet og turtaking

Måltidet er en rutine som gjentas flere ganger daglig. Dette gir mange læringsmuligheter. Å ha gode måltidsopplevelser kan gi økt livskvalitet livet igjennom. Et godt måltid kan gjennomføres enten barnet spiser med munnen eller gjennom en knapp på magen. God posisjonering og interessante sensoriske opplevelser kan åpne for økt forståelse og opplevelse av å høre til i et fellesskap. Du kan se mer om måltidet i filmen Det gode måltid (youtube.com).

Fysioterapi handler ikke bare om å trene økt bevegelighet, styrke eller utholdenhet. God kommunikasjon og en verdsatt sosial rolle kan også inngå. Eleven har en mening om treningen som han eller hun kan uttrykke ved kroppslige signaler. Ved å besvare og gi eleven medbestemmelse øker både kommunikasjonsferdighetene, forståelsen og eleven får en opplevelse av å være verdsatt og lyttet til. Denne filmen (youtube.com) kan gi noen ideer.

Stå i ståstativet i oppreist posisjon kan by på mange interessante aktiviteter som inviterer til samspill og lek. For eksempel kan to elever trene ved å leke med en ballong som er festet i taket, og som slås frem og tilbake. Et annet eksempel er å bruke en talebryter i leken «kongen befaler». Eleven får de andre til å hoppe, løpe eller synge.

Basseng kan bidra til at mange opplever glede og bedre førlighet. Fysisk fungering med økt førlighet, er læringsmål for bassengøkten. Bassenget er et godt sted for lek og samspill, der kommunikasjon, nærhet og samhørighet og verdsatt sosial rolle også kan utvikles.