Hvordan skape engasjerende læringsaktiviteter?

Hvordan kan du skape gode og engasjerende læringsaktiviteter for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming? Her er noen råd.

God læring forutsetter engasjement. Det er en nøkkel til økt forståelse og økte ferdigheter. Om du har ansvar for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming er engasjement et tema som er spesielt viktig.

En skoledag som byr på engasjement, er en skoledag med potensiale for meningsfull læring. Med meningsfull læring mener vi læring som resulterer i økt livsmestring og best mulig livskvalitet.

Skal en elev bli engasjert i en aktivitet må aktiviteten ha noe å by på. Eleven må oppleve den som interessant. Det betyr at du må lete etter pedagogiske aktiviteter som appellerer til eleven.

Lær å kjenne igjen hva som engasjerer

For å skape aktiviteter som engasjerer er det nyttig å reflektere over hva som vekker interesse. De som kjenner eleven godt, kan gjennomføre en interessekartlegging.

En slik kartlegging handler om å framskaffe informasjon om hva eleven setter pris på. Hvilke mennesker, gjenstander, aktiviteter eller hendelser i den sosiale eller fysiske verden er det eleven gjerne vil ha tilgang til?
Målet er å finne fram til opplevelser og aktiviteter som eleven finner glede i, og som åpner porter til kommunikasjon, deltagelse og engasjement. Vi prøver å unngå det som kjeder eller skremmer eleven.

Når du skal planlegge undervisningen, kan det være nyttig å reflektere over hvordan du kan både gjenkjenne og støtte engasjement hos din elev:

  • Initiativ: Hvordan kan du legge til rette, slik at eleven har mulighet til å gjøre ting spontant uten tydelige oppfordringer fra andre? Det å kunne vise initiativ er en viktig byggestein i læringsprosesser som leder fram mot økt selvstendighet i hverdagen.
  • Utforske: Hvordan kan du legge til rette for at eleven kan møte noe nytt som han eller hun får lyst til å undersøke? Når du ser en elev utforske noe, får du kunnskap om hva som motiverer. Dette kan hjelpe deg til å skape godt innhold i hverdagen.
  • Oppdage: Hvordan kan du legge til rette slik at eleven oppdager noe nytt? Ny innsikt følges gjerne av følelser som overraskelse, glede eller spenning. Den som oppdager noe nytt, lærer noe nytt og får lyst til å oppdage nye ting.
  • Forvente: Hva kan du gjøre for at eleven ser sammenhenger? «Dytter jeg på dette tårnet, velter det». Forståelse av årsaksforhold er viktig for hjernens evne til å lære og hjelper eleven med hukommelse og forståelse av rekkefølge.
  • Utholdenhet: Hvordan kan du legge til rette aktiviteter som gjør at eleven holder oppmerksomhet over tid? Hva kan du gjøre for at eleven holder oppmerksomheten lenge nok til at hen får lyst til å undersøke det nærmere, og kanskje lære noe nytt?

Noen tips og råd når du skal jobbe for å skape engasjement hos eleven:

  • Kartlegg interesser: Finn ut hva som engasjerer eleven og tilpass aktivitetene deretter.
  • Gi eleven en stemme: Møt eleven på den måten de kommuniserer på og gi dem valgmuligheter.
  • Tenk på posisjon: Sørg for at eleven sitter komfortabelt og er plassert nær interessante gjenstander eller aktiviteter. God plassering fremmer ro og fokus.
  • Finn spennende ting: Let etter aktiviteter og situasjoner som begeistrer eleven. Mange elever kan ikke selv skaffe seg det de synes er interessant. Hjelp dem med å finne ting som vekker deres nysgjerrighet.
  • Skap et oversiktlig sensorisk miljø: Sørg for at aktiviteter ikke forstyrres av distraherende sanseinntrykk. Er det lydlige distraksjoner? Bevegelser i synsfeltet? Eller forstyrrende eller utilstrekkelig belysning?
  • Legg til rette for deltagelse: Nesten alle situasjoner i skoledagen kan by på meningsfull deltagelse. Vær kreativ og let etter muligheter.
  • Balansér struktur og improvisasjon: Struktur gir forutsigbarhet og trygghet, mens improvisasjon vekker interesse og glede.
  • Tilpass tempo: Ikke gå for fort frem, men dvel heller ikke for lenge. Variér tempoet for å holde elevens oppmerksomhet.
  • Rett person på rett plass: Miljø og mennesker betyr mye for elevens trygghet. Sammen med trygge voksne og kjente medelever vil betingelsene for utfoldelse og læring være til stede.
  • Ta hensyn til elevens kropp: En god posisjon og behagelig temperatur øker sjansen for at eleven vil utfolde seg. Dager uten smerte, passe mett, trygg og uthvilt gir gode læringsbetingelser