For at grunnskoleelever med opplæring i tegnspråk skal få deltidsopplæring, må pedagogisk-psykologisk tjeneste søke Statped om en individbasert tjeneste.
Søknad om deltidsopplæring sendes til Statped innen 1. mars (med oppstart påfølgende skoleår). Oppdatert sakkyndig vurdering fra PPT kan ettersendes, men innen 3 måneder etter søknad. Søknader til deltidsopplæring i Statped, blir ikke behandlet før det foreligger en gjeldende sakkyndig vurdering for det skoleåret det søkes om.
Søknader som kommer inn etter den fristen, vil bli behandles fortløpende, og vi vil prøve å få til oppstart så raskt som mulig. Når tjenesten innvilges, blir vedtak sendt til PPT, med kopi til skole og foresatte.
Rektor
Rektor ved bostedsskolen fatter et enkeltvedtak om opplæring i og på tegnspråk ifølge opplæringslova § 2-6, og/eller spesialundervisning ifølge opplæringslova § 5-1. I tillegg må det fattes et vedtak om opplæring på en alternativ opplæringsarena jmfr rundskriv UDIR 3-2010 (lenke), og vedtak skal sendes til Statped postmottak innen 15. september hvert skoleår.
Innhold i søknaden
Elevens behov for opplæring i tegnspråk må begrunnes. I samsvar med barnekonvensjonen må motivasjon for tegnspråk og søknad om deltidsopplæring drøftes med eleven. Følgende må tydelig fremkomme av søknaden, det er ikke tilstrekkelig at det står i den sakkyndige vurderingen:
- Behov/mål: PPT må redegjøre for elevens behov for opplæring i tegnspråk jmf. §§2-6 og/eller 5-1, samt beskrive målet med opplæring på en alternativ opplæringsarena.
- Opplæringsparagraf: Det må komme tydelig frem av søknaden om eleven får tegnspråkopplæring etter § 2-6 og/eller § 5-1 i opplæringsloven.
- Omfang: Antall uker det søkes om, skal stå i søknadskjemaet. PPT kan på vegne av foresatt og skole søke om inntil 12 uker deltidsopplæring, uten trekk i kommunens rammetilskudd. Statped deltidsopplæring legger til rette for 6 uker i aldersblandete grupper på 1-4.trinn, 5-7.trinn eller ungdomstrinnet, uker ut over dette må avtales individuelt.
Antallet uker med deltidsopplæring fastsettes i samråd mellom PPT, skole og foresatte. Elevens behov skal legges til grunn og skolens muligheter for å dekke behovet vil variere. Omfanget kan være alt fra én til tolv uker. Dersom man senere ønsker flere uker enn det som opprinnelig ble søkt om, trengs det ikke en ny søknad, men PPT må bekrefte skriftlig at omfanget utvides.
Individuelle behov: Det bør beskrives om det er særlige behov som må ivaretas ut over et tegnspråklig læringsmiljø. Eksempelvis mediske behov, behov for støtte i undervisningen. Der eleven særlig behov for individuell oppfølging, kan det være aktuelt med følge fra bostedsskole for å gi eleven trygghet og oppfølging i tråd med elevens enkeltvedtak.