Barn og elever kan ha mindre, moderate eller store hørselstap, ensidig eller tosidig.
- Rådgivning og veiledning legger vekt på at audiopedagogisk fagkunnskap skal bidra til å endre og forbedre pedagogisk praksis i barnehager og skoler.
- Lytte- og talespråklig veiledning er en del av tjenesten.
Noen barn og elever trenger å utvikle bimodal tospråklighet. Det vil si at de både trenger lytte- og talespråklig veiledning og opplæring i norsk tegnspråk.
Målgruppe
- Laget rundt barnet eller eleven med nedsatt hørsel som trenger bistand til spesialpedagogisk og tilpasset opplæring:
- Ansatte i PPT, barnehage, skole, videregående skole og voksenopplæring
- Foreldre
- Elever i videregående opplæring og voksenopplæring som er over 18 år, og som har vedtak etter opplæringslova.
Mål
- Tilføre fagkunnskap om audiopedagogikk som bidrar til kompetanseheving i kommunen slik at den kan ivareta den enkeltes behov for tilrettelegging i opplæringen.
- Fremme barnets/elevens språkutvikling og muligheter til å delta i samhandling faglig og sosialt.
Spesifikke målsettinger avhenger av alder, grad av hørselstap og miljøfaktorer.
Mål for lytte- og talespråklig veiledning
- Bygge kompetanse
- i laget rundt barnet/eleven for å utnytte hørselen som grunnlag for naturlig talespråklig utvikling
- om lytteutvikling basert på Erbers modell (1982 for å oppdage, diskriminere, identifisere og forstå lyd
- om lyttingens betydning for naturlig talespråkutvikling og læring
- Stimulere til lytte- og talespråkutvikling hos barnet eller eleven i naturlige hverdags- og opplæringssituasjoner.
Hvordan få tjenesten
Pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommuner og fylkeskommuner sender søknad til Statped om individ- eller systemtjenester.
Forarbeid før søknad
Før rådgivningen starter kan det være aktuelt å kartlegge spesialpedagogiske spørsmål og barnets/elevens læringsmiljø:
- Barnets lytte- og talespråklige utvikling i hverdagssituasjoner i hjem eller barnehage.
- Elevens lytte- og talespråklige utvikling i opplæringssituasjoner, inkludert samtaler med eleven.
Gjennomføring
Veiledning kan gis både fysisk og digitalt. PPT skal være til stede for å sikre kontinuitet i barnets tjenestetilbud. Statped samarbeider med NAV Hjelpemiddelsentral og sykehusenes høresentraler.
Lytte- og talespråklig veiledning ser sammenhengen mellom tilrettelegging, lytte- og talespråklig utvikling og mål og innhold i barnehagen/opplæringen. Innhold og hyppighet tilpasses behov.