Tiltak og tilrettelegging for elever med utviklingshemming
Inkludering og sosial deltakelse
Inkludering og sosial deltakelse er en grunnleggende ambisjon som det er bred politisk enighet om i norsk barnehage- og skolepolitikk. Inkludering og deltakelse er av stor betydning for den enkeltes livskvalitet, tilhørighet og for å kunne oppleve meningsfulle aktiviteter og dager. Barnehager og skoler må blant annet må ta stilling til spørsmål om hvordan de kan sørge for at barn og elever med utviklingshemming får:
- Fysisk tilgang til gruppa eller klassen
- Mulighet til å uttrykke sin mening om aktiviteter og oppgaver
- Delta i læringsaktiviteter
- Mulighet til delta og bidra i sosiale fellesskap
- Et sosialt og faglig læringsutbytte
Arbeid med å skape sosiale fellesskap er aktuelt på alle pedagogiske arenaer, både de ordinære og de som er spesielt tilrettelagte.
David Mitchells ti faktorer i barnehagen
David Mitchells ti faktorer i skolen
Side 10 av 10