God start på ungdomsskolen med erfaringer fra barneskolen

Gode erfaringer og systematisk innsats gjør at Marley Maria (12) lærer og trives på barneskolen. Nå skal erfaringene sikre overgangen til ungdomsskolen.

Portrett Marley Maria med Tone Aarum til venstre
– De har vært flinke til å finne ut hvor hun lærer best, og hva som motiverer henne.
Monica Sterri Jerahuni og Paulo Cesar Nuñesmoren og faren til Marley Maria
Portrett Britt Brusethaug

– Vi hadde noe erfaring med barn med store utfordringer fra før, men alt det tekniske, med rullestoler, utstyr og fysisk tilrettelegging, var nytt, forklarer inspektør Britt Brusethaug ved Sande skole.

Jorunn Walsø Aalmo portrett

Jorunn Walsø Aalmo i den lokale PP-tjenesten peker på viktigheten av kontinuitet.

Mari Skjesol Johansen portrett

Mari Skjesol Johansen er rådgiver i Statped og vært med i saken siden barnehagen. Det mener hun er en stor styrke og har bidratt til stabilitet.

Marley Maria i rullestolen med  Gerd Anita som bøyer seg ned og snakker med henne

Rådgiver Gerd Anita Rostad ved Sunndal ungdomsskole er opptatt av å lære av det barneskolen har gjort.

Friminuttene er en arena der hun må delta, og det må planlegges hvordan hun skal oppleve deltakelse, sier spesialpedagog Tone Aaram.