Utforsk bøyer
Bøyer er tegn med den passive håden som holder et tema fast, mens den aktive hånden tilføyer ny informasjon om temaet.
Aktivitet 1: Punktbøyer
- Lærer modellerer med å fortelle korte setninger som inneholder «før – etter». Snakker om hvordan man kan lage et punkt på armen, og så fortelle om hva som skjedde før og etter det punktet.
- Elevene får finne på egne setninger. Hvordan kan de bruke punktbøyen riktig?
- Elever som kan lese, kan trekke lapper med setninger og prøve å bruke punktbøye når de forteller på tegnspråk. Du kan bruke setningene fra dette filen du kan laste ned under, eller finne på dine egne. Elever som ikke har begynt å lese enda, kan fortelle ut fra bilder.
Aktivitet 2: Listebøyer
- Lærer modellerer med å fortelle korte oppramsinger ved hjelp av listebøye. Bruk setningene i filen du kan laste ned under eller finn på egne.
- Finn bilder av ulike klesplagg. Spør eleven hvilken rekkefølge h*n vil kle på seg plaggene. Eleven svarer ved bruk av listebøye. Eleven kan også bruke lysbildene 1 og 2 som du kan laste ned under som utgangspunkt for øvelsen.
- Bruk lysbilde 3 som du kan laste ned under. La elevene få fortelle hvilke fem godterier de helst ville hatt.
- Se på dagsplanen eller timeplanen sammen. Snakk om hvordan man kan fortelle om dagen på tegnspråk, ved å bruke listebøye. Blir det lettere eller vanskeligere å forstå hva som skal skje hvis man bruker listebøye? Kan man heller si det på en annen måte?
- La elevene tenke ut andre sammenhenger man kan bruke listebøye. Lag korte tekster, og la elevene gjerne spille inn på video.
Aktivitet 3: Fragmentbøyer
- Lærer modellerer med å fortelle noen setninger hvor fragmentbøye er i bruk. Ta utgangspunkt i setningene i «Setninger for bruk av punktbøyer«, som du kan laste ned over, eller finn på egne. Snakk med elevene: Hvorfor er det lurt å bruke fragmentbøye? Hvordan hadde det vært hvis man ikke holder igjen deler av tegnet?
- Elevene får prøve ut selv hvordan de kan holde igjen deler av tegn. Ta utgangspunkt i bildene lysbilde 4 som du kan laste ned over, eller vis tegn og la elevene finne ut hva som skal holdes igjen.
- La elevene lage korte ytringer med fragmentbøye. Bruk setningene fra «Setninger for bruk av punktbøyer«, eller finn på selv. Elevene kan også finne på setninger selv. La gjerne elevene spille inn på video, lage en bok i BookCreator eller lignende.