Analyser tekst med fokus på ikke-manuelle komponenter

På denne siden finner du

  • forslag til læringsaktiviteter for å analysere tekst med fokus på ikke-manuelle komponenter
  • digitale ressurser

Læringsaktivitetene passer for 8. – 10. trinn og kan brukes med en elev, en gruppe eller en klasse.

Les mer her

Den samme lille fortellingen kan ha helt ulike budskap, alt etter ansikts uttrykk. Les mer om tegns ikke-manuelle komponenter her.

Aktivitet 1: Hva gjør ikke-manuelle komponenter med budskap?

  1. La elevene se en tegnspråktekst, for eksempel en av disse:
  2. Elevene skal analysere med fokus på ikke-manuelle komponenter, og kan ta utgangspunkt i ulike spørsmål:
    • Hvordan bruker fortelleren blikket i sin fortelling?
    • Finner du noen endringer i øyebryn i fortellingen? Hva gjør endringene med budskapet?
    • Hva gjør fortelleren med skuldrene og overkroppen? Endrer det betydningen av hva hen sier?
  3. Elevene kan videre få i oppgave å spille inn samme fortelling selv, men med et annet budskap. For eksempel hvis fortellingen er trist kan de få i oppgave å gjøre den glad bare ved hjelp av ikke-manuelle komponenter. Eller de kan gjøre en faktatekst om til en skummel tekst, og så videre. La dem spille inn på video, og sammenligne de to tegnspråktekstene i etterkant. Hvor stor rolle spilte de ikke-manuelle komponentene i formidlingen av budskap?