Slik kan du støtte når eleven har nedsatt syn og hørsel
Kombinerte sansetap kan arte seg veldig ulikt. Hva er konsekvensene av å ha nedsatt både syns – og hørselsfunksjon?
Kombinerte sansetap kan arte seg veldig ulikt. Konsekvensene avhenger av om barnet har en synsrest, en hørselsrest eller både syns- og hørselsrest. Det viktigste er at du tilrettelegger så godt som mulig ut fra sansetapene.
Uansett, så vil sansetapene påvirke muligheten til å delta i skole og samfunn.
Kommunikasjon
Syn og hørsel er de viktigste sansene vi bruker i kommunikasjon, og når begge sansene er nedsatt vil det ofte gi utfordringer. Muligheten for munnavlesning og annen visuell støtte reduseres.
Mulighetene til å få med seg informasjon som vanligvis oppfattes med syn og hørsel blir svekket, og tegnspråket blir mindre tilgjengelig.
Tilgangen på informasjon
Mulighetene til å få med seg informasjon som vanligvis oppfattes med syn og hørsel blir svekket. Personer med kombinerte sansetap lever med en belastning som er mer omfattende enn en synsnedsettelse pluss en hørselsnedsettelse.
Begge sansene er rammet, og det å oppfatte det som andre formidler kan være både tid- og energikrevende og misforståelser kan oppstå. Mange opplever at de kun får med seg bruddstykker av tilværelsen, og det er energikrevende å skulle sette sammen disse fragmentene til noe meningsfullt.
Samuel støtter seg på hørselen
Samuel (16) har kraftig redusert syn. Hørselen er også redusert, men han klarer å skille, mellom lyder. Det hjelper han når han skal ta bussen hjem fra skolen. Da kan han støtte seg på hørselen for å høre om det er trygt å krysse veien og vite hvilken holdeplass bussen har kommet til. I gruppearbeid på skolen har Samuel store vansker med å se hvem som sitter i rundt seg. Heldigvis kjenner han igjen stemmene til de som prater og kan se i den retningen hvor han hører stemmene kommer fra.
Fri bevegelse
Det kombinerte syns -og hørselsetapet påvirker en persons muligheter til å bevege seg fritt. Å komme seg trygt fra et sted til et annet kan være utfordrende. Vi bruker begrepet mobilitet om disse funksjonene. Nedsatt hørsel vil påvirke muligheten til å kompensere for synstapet. Retningshørselen kan være redusert og det kan føre til nye utfordringer og usikkerhet.
Energitap
Elever med kombinerte syns- og hørselestap lever med utfordringer som er mer enn et hørselstap pluss et synstap. Hørselstapet gjør at de må konsentrere seg ekstra om hva som blir sagt. Mange må støtte seg til munnavlesning, tolking av kroppsspråk og ofte gjetting. Synstapet gjør at man kan gå glipp av viktige aspekter ved kommunikasjonen som munnavlesning, mimikk og annen nonverbal kommunikasjon. Alt dette krever mye energi. Vær derfor oppmerksom på å ta pauser. Et eget rom på skolen for å kunne trekke seg tilbake, kan være nyttig.
Andrea støtter seg på synet
Andrea (10) bruker høreapparat, men er helt avhengig av munnavlesning for å kunne oppfatte hva andre sier. Synet er redusert, men er en viktig støtte for henne. Det betyr blant annet at læreren ikke kan snakke med Andrea før han har fått blikkontakt. Når Andrea skal hjem fra skolen, går hun gjennom et trafikkert område. Til tross for høreapparatene har hun vansker med å oppfatte i hvilken retning biler kommer fra. Da er hun glad for at hun kan støtte seg på synet før hun skal krysse veien.
Råd til deg som lærer og barehangelærer
Her er noen råd til hva du som fagperson kan gjøre i møte med personer med kombinert syns- og hørselstap?
- Skaff deg en oversikt over syns- og hørselsfunksjon. Lytt til barnet og eleven og få oversikt over deres behov.
- Ta ansvar for at kommunikasjonen fungerer – enten ved bruk av tolk/ledsager, bruk av tekniske hjelpemidler eller tilpassinger i miljøet.
- Sett av god tid. Det er mer tidkrevende å ha et kombinert sansetap – både når det gjelder kommunikasjon, å lære seg nye ting og orientere seg.
- Dagligdagse gjøremål krever mer krefter med kombinerte sansetap. Forsøk å avgrense antall gjøremål, og fordel heller gjøremålene.
- Beskriv omgivelsene og hva du gjør, gi beskjed hvis du forlater rommet og si hvor lang tid du vil være borte.
- Når både syn og hørsel er redusert, blir den taktile sansen (berøringssansen) viktig. Legg til rette for og ta initiativ til at personen kan benytte seg av den taktile sansen.
- Be om assistanse og/eller veiledning hvis du opplever utfordringer du ikke vet hvordan du skal håndtere.
- Sørg for å innarbeide gode rutiner for bruk av mikrofoner og lydutjevningsanlegg i klasserommet.
- Hold orden i klasserommet
- Tenk over lysbruk og når du demper lyset
- Sørg for gode kontraster
- Skaff deg kunnskap
Victoria kommuniserer med kroppen
Både Andrea og Samuel har god støtte i den andre sansen som ikke er nedsatt for å kommunisere med andre, skaffe seg informasjon og forflytte seg ute i samfunnet. Victoria derimot har ikke de samme mulighetene. Hun er født uten syn og hørsel og er avhengig av andre for å kunne tolke omgivelsene. Læreren på skolen er tett på Victoria for å forstå hennes uttrykk. Gjennom gester og små nyanser i bevegelser forstår hun hva Victoria ønsker å uttrykke.