Vanlige utfordringer med tekniske hjelpemidler
Det finnes mange hjelpemidler som er laget for tap av en av sansene våre, hvordan kan man få dem til å fungere for personer med kombinerte sansetap?
Mange synes det å finne gode hjelpemidler for en person med et kombinerte syn- og hørselstap kan være utfordrende. Dette er fordi mange hjelpemidler gjerne er utformet for tap av en av sansene og ikke flere. For å få til god tilrettelegging er det derfor avgjørende å være godt kjent med hvordan sansene til akkurat dette barnet eller eleven fungerer.
Ved å være litt kreativ kan det meste løses med de hjelpemidlene som finnes. Ofte er den største bøygen å komme inn i et tankesett der man tar høyde for tap av flere sanser. Det er ikke noe rett og galt her, det viktigste er å sammen med eleven prøve dere frem til noe som fungerer i deres situasjon.
Hørselshjelpemidler
Det finnes ulike kategorier av hørselshjelpemidler. Felles for alle er at de ofte er basert på små blinkende lys som gir brukeren informasjon. Disse kan indikere at verktøyet er skrudd av eller på, det er dårlig batteri, eller for ulike modus. En person som også har nedsatt syn vil kunne gå glipp av denne informasjonen.
Av/på-funksjon kan løses ved at den voksne drar fingeren, eller blåser forsiktig over mikrofonen, slik at dere hører en skrape/raslelyd i høreapparatene. Dette vil indikere at hjelpemiddelet er på.
Det kan være nyttig å ta en gjennomgang med eleven om hva de ulike lysene og fargene betyr. Da kan hen spørre de rundt seg hvilken farge lyset har, og på den måten få informasjon om batteristatus.
Ofte er knappene på disse hjelpemidlene små, og knappene går i ett med resten av hjelpemiddelet, både ved at det er liten kontrast, og at de er vanskelige å finne taktilt. Dette kan løses med tapebiter, slik at knappene er enklere å finne.
Lydbøker eller bruk av syntetisk tale
Bruk av lydbøker eller syntetisk tale kan fungere godt for en person som har både nedsatt syn og hørsel. Det må imidlertid noen tilpasninger til hvis lyden også skal gjennom et høreapparat. Selv om lyden kan være god nok for en som hører godt, er det ikke sikkert man forstår det som blir sagt med høreapparat. I slike tilfeller kan bruk av streaming/blåtannfunksjon på høreapparatet være en bedre løsning.
Tenk i så fall på at brukeren av høreapparatet ikke i utgangspunktet ikke vil høre lyden i rommet mens blåtannfunksjonen er på. Det finnes programmer for å løse dette, så det er viktig at en voksen hjelper eleven med å finne frem. Det gjøres via fjernkontrollappen. Dersom programmet ikke er tilgjengelig må barnet få hjelp til å aktivere det hos audiograf.
Dersom eleven ikke har programmet tilgjengelig er det viktig i å gi eleven tid til å skifte mellom de ulike programmene i undervisningssituasjoner, slik at hen ikke går glipp av noe.
Bruk av hodetelefoner med høreapparat
Ved hjelp av streaming kan et høreapparat også fungere ypperlig som hodetelefoner, men i noen tilfeller, der for eksempel streaming ikke er mulig, vil det være nødvendig å bruke hodetelefoner i kombinasjon med høreapparat. Hodetelefonene som er standard på mange skoler vil ikke fungere for alle elever, fordi de gjerne klemmer på høreapparatet, noe som kan være svært ubehagelig. Sørg for at eleven har hodetelefoner som er komfortable med høreapparater på, dersom eleven skal bruke begge deler.